Dagens PS

Kris för elbilar? "Det blir värre"

Rivian - ett av de elbilsmärken som har det svårt när marknaden för elbilar tappar tempo.
En Rivian på Friends arena i Solna. Nu är Rivian ett av de märken som har det tungt när omställningen till elbilar har tappat tempo. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 19 mars 2024Publicerad: 18 mars 2024

Fords förre vd varnar nu för ”riktiga ekonomiska problem” för världens tillverkare av elbilar. Här är det mörka scenario Mark Fields ser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har varit ett dåligt år för elbilstillverkare hittills. Det kan dock bli mycket värre.

Och problemet är inte att försäljningen av elbilar inte växer, det är att de inte växer så snabbt som biltillverkarna väntat sig och behöver.

Resultatet av detta?

Det kan bli ”riktiga ekonomiska problem” för världens elbilsfabriker.

Håller inte takten

Den varningen kommer från Fords förre vd Mark Fields som konstaterar att ”takten som alla biltillverkare förväntat sig finns inte”.

Det är, i sin tur, orsaken till prissänkningar, allt större lager och annat.

Dessutom ser Fields en förändring i kundstocken för elbilstillverkarna.

ANNONS

De tidiga elbilsköparna har gjort det utifrån andra kriterier, som innovation och miljötänk, jämfört med den ”vanlige” bilköparen.

ANNONS

Senaste nytt

De har redan köpt

Nu har en stor andel av dessa köpt sina elfordon och då måste tillverkarna vinna över de vanliga bilköparna i högre grad, de som fokuserar på kostnad och bekvämlighet.

I det läget blir laddningstider, dålig laddinfrastruktur, reparationskostnader och tveksamma andrahandsvärden tyngder för elbilsvärlden.

”De vanliga konsumenterna kommer att säga att när allt det där är löst ska jag verkligen fundera på en elbil”, säger Fields.

”Men till dess kommer de att hålla fast vid sin förbränningsmotor eller hitta en hybridbil, vilket är en bra lösning just nu”.

Hybridbilar hett nu

Försäljningen av hybridfordon stiger vilket pionjären Toyota cashar in på nu.

ANNONS

Men även Ford har sett en stigande hybridförsäljning, konstaterar Fortune.

Att övergången till rena elbilar kommer, tvivlar Mark Fields inte på.

“Övergången kommer absolut att ske, men den kommer att ta tid”, säger han och konstaterar att det skapar svårigheter för de nya elbilsmärken som lanserats de senaste åren i en tro på en snabb omställning.

Ett antal av dem att hamna i verkliga ekonomiska problem och det är vad vi nu ser inledningen till”, menar Fords ex-vd.

Kan gå i konkurs

Som syn för sägen rapporterar WSJ att Tesla-utmanaren Fisker anlitat omstrukturerings-experter för att få hjälp med en eventuell konkursansökan.

Bolagets aktie störtdök 50 procent efter beskedet.

Efter att börsvärdet minskat från 4,1 miljarder dollar 2021 till dagsnoteringen 97 miljoner dollar, riskerar Fisker nu att avnoteras från New York-börsen.

ANNONS

Fler i uppförsbacken

Amazon-stödda Rivian har meddelat att man kommer att skjuta fram planerna på en fabrik i Georgien, eftersom man saknar finansiering för den och sin nästa modell, R2.

Rivian har också tappat lejonparten av sitt börsvärde och gått från 153 miljarder dollar till 10,8. Rasat har även Saudi-stödda Lucid – från ett börsvärde på 91,4 miljarder dollar till 6,2 i dag.

När det gäller bilproduktionen har Lucid ersatt prognosen på 90 000 bilar under 2024 till cirka 9 000.

Läs även:

Då kommer billiga Teslan. Dagens PS

Då blir elbilar billigaste fordonen att tillverka. Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS