Dagens PS

Goodyears lysande däck: Flugan som floppade

Goodyear
Med lysande däck skulle amerikanska Goodyear frälsa världen. Men riktigt så blev det inte.(Foto: Goodyear)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 okt. 2023Publicerad: 25 okt. 2023

I slutet på 1950-talet lanserade amerikanska däcktillverkaren Goodyear de upplysta däcken. En lysande idé. Eller…?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1950-talet. En tid då framtidsandan var på topp, allt var möjligt och suget efter nyheter var enormt. Ju coolare prylar, desto större marknad.

Ungdomskulturen tog allt större plats.

De unga gick från att stå i bakgrunden till att bli en köpstark grupp i samhället. En grupp som dessutom satte trender och bestämde vad som var rätt och fel.

För 1950-talet var decenniet då alla ville hänga på.

Hur osexiga produkter du än tillverkade, försökte du således ta plats på marknaden och synas.

Till och med om du tillverkade den så synnerligen oattraktiva produkten bildäck?

Goodyear
Vilken färg får det lov att vara idag Mr Smith? Mrs Smith var just förbi och berättade om sin gröna nya dress. Så jag får föreslå en uppsättning i samma färg. (Foto: Goodyear)

Javisst.

ANNONS

Tillverkarna snurrade i sina kontorsstolar och gjorde vad de kunde för att liva upp sin produkt. Men kom ofta inte längre än att försöka hitta någon klurig koppling mellan gummi och gummi.

Hos den mycket bekanta däcktillverkaren Goodyear i Ohio var det stora saker på gång i slutet på 1950-talet. I

ngenjörerna var nöjda och PR-folket mös av framtidstro. Nu skulle de lansera tillbehörens tillbehör: De lysande däcken.

Matcha efter kostymen

Framtidens biltillverkare och bilköpare, skulle kunna, spådde man, kunna välja däck och matcha dem efter karossen, inredningen eller garaget. Det skulle bli boomen i bilvärlden som satte en ny standard.

Trodde man.

Det var högtryck i Ohio. Utvecklingsdirektören John J. Hartz, berättade en gång för media att:

“…det kommer en dag då frun ber sin man gå ned och byta däck – jag ska nämligen ha min blåa dress på ikväll”.

ANNONS
Goodyear
Kanske inte helt genomtänkt med en svartvit reklambild för färgade däck. Men tror du förstår ändå. Kvinnan på bilden kunde i alla fall kolla i däckets sken, om det var en maska som gick eller inte. (Foto: Goodyear)

Nyckeln bakom de nya däcken var materialet Neothane som hade tagits fram av Goodyears kemister William Larson och Anthony Finelli.

Materialet var smart.

Hårt som plast men följsamt som gummi. Däcken kunde göras slanglösa, byggas utan förstärknings-cord och – bäst av allt – de kunde göras genomskinliga.

ANNONS

Senaste nytt

18 lampor per däck

Det var här det hände.

Goodyear monterade 18 batteridrivna smålampor på varje fälg. Lampornas färg kunde du givetvis själv välja. Och vips – så var det lysande däcket fött.

Klurigheten monterades sedan på en showbil i Miami och på en i New York. Kvällstid körde bilarna omkring och lyste upp nattlivet.

ANNONS

Om dom fick uppmärksamhet? Det kan du slå dig i backen på.

Goodyear
Självlysande klubben har möte vid korvmojjen. Tacka sjutton för att alla trodde att däcken var framtiden. Men så var det detaljen med trafiksäkerheten. Kanske också prislappen. (Foto: Goodyear)

Materialet Neothane var enkelt att hantera vid tillverkningsprocessen och behövde inte alls samma höga temperatur vid gjutningen som traditionellt gummi.

Men, och det finns alltid ett eller flera men.

Det innebar också att materialet inte tålde värmen som frigjordes vid till exempel en kraftig inbromsning.

Åldrades fort

Däcken åldrades därför fort och blev snabbt trafikfarliga.

Dessutom hade inte materialet samma väggrepp som gummi. Något som gjorde dem ännu mer trafikfarliga.

ANNONS

De var dessutom dyra att tillverka och det där med lysande däck var ju bara en kul grej när däcken var rena. Med lite vägdamm och skit på dem, syntes knappt ljuset.

Framtidstron höll i sig några år, men efter 10 år, lades uppfinningen på företagets hylla för kul men inte funktionella idéer.

Däcken hade slocknat för evigt.

Läs mer:

Om de lysande däckens historia här

Le Mans med Michelin – långlopp ur en däcktillverkares perspektiv (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS