Dagens PS

Geelys strategi döms ut efter senaste börsfloppen

Geelys
Det kostar att bygga dyra elbilar som Lotus Eletre. Frågan är om börsen är den bästa platsen att hitta finansiering på? (Foto: Lotus)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 12 mars 2024Publicerad: 12 mars 2024

Volvo Cars, Polestar och nu Lotus. Kinesiska Geelys börsfloppar får allt fler att ifrågasätta bolagets finansieringsstrategi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lotus Technology hade storslagna planer inför börsnoteringen i New York, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Knappt tre veckor senare har aktien totalkollapsat.

Som värst hade den backat 58 procent, men ligger nu “bara” minus 40 procent.

Volvo och Polestar rasade

Lotus sällar sig därmed till ännu en i raden av misslyckade börsnoteringar för kinesiska ägaren Geely.

Volvo Cars (börskurs) och Polestar har också minst sagt underpresterat.

Den förstnämnda har backat 44 procent sedan noteringen och den sistnämnda hela 83 procent, skriver Carup.

ANNONS

Senaste nytt

“Bra avkastning”

ANNONS

Trots detta kan ännu en börsintroduktion vara på gång med egna elektriska bilmärket Zeekr.

“Genom börsintroduktionen av varje enskilt varumärke ökar vi chanserna till bra avkastning för våra investerare”, säger Geelys vd Daniel Li till Financial Times.

Men hur bra är bolaget egentligen på att locka finansiering till sina dyra elektriska fordon på den öppna börsen?

För många varumärken

Inte särskilt bra alls, menar vissa.

Geelys expansion under det senaste decenniet genom förvärv av en rad internationella bilmärken pekas ut som särskilt försvårande.

“De har inte en stark strategi internationellt eller i Kina och för många överlappande varumärken som helt enkelt inte ger mening”, säger Shaun Rein, vd på China Market Research Group.

Geely vill bli störst

ANNONS

Ett annat problem är de västerländska marknadernas växande skepsis mot kinesiska företag.

Det sätter Geely i en rävsax, eftersom bolaget vill minska sitt beroende av inhemska finansieringskällor.

Planen är dock fortfarande att bli större än Nissan, Mercedes-Benz och Renault – med fyra miljoner sålda bilar.

“Företaget kommer att behöva mycket pengar”, säger en chef inom Geely som vill vara anonym.

Nödlina för Polestar – internationella banker ger jättelån

Loppet är inte helt kört för Polestar. Nu sträcker en rad internationella banker ut handen till bolaget som har en utstakad plan framöver.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS