Dagens PS

Efter 58 års väntan: Ferrari vinner Le Mans 24h - igen

Michelin Le Mans
Michelin satsar hårt på Le Mans 24-timmars, men undviker Formel 1. (Foto: Ferrari)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 juni 2023Publicerad: 12 juni 2023

I år firar världsberömda Le Mans-loppet 100 år. 2023 års upplaga är den 91:a i ledet och Ferrari har tagit tillfället i akt och återvänt efter en 50 år lång frånvaro.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Senast Ferrari tog sig an Le Mans var 1973.

Då slutade det hela slutade emellertid inte något vidare för det italienska märket och årets upplaga har varit en chans för Ferrari att få folk att sluta bläddra i historieböckerna.

Vi befinner oss på plats i Le Mans för att bevaka detta historiska ögonblick.

Ferrari tar täten

I kvalet lyckades italienarna knipa första- och andraplatsen med sin nya racingbil 499P som vi tidigare beskådat i Bologna.

Trea började Toyota med sin GR010.

ANNONS

Senaste nytt

Spänning ända in i det sista

Loppet inleddes med en del avåkningar och gul flagg. Årets upplaga av Le Mans presenterar även nya säkerhetsbilsregler, som kort och gott är till för att hålla ihop klasserna bättre.

ANNONS

Därefter kom regnet och flertalet bilar flög av banan. Vissa lyckades rädda upp situationen medan andra tvingades bryta.

Den 13,626 kilometer långa banan bjuder på olika väderleksrapporter på olika håll. Medan ena sidan kan bjuda på strålande solsken kan den andra lätt förväxlas med en oktoberdag i Skottland.

Ville ta hem segern

Tanken med Ferrari 499P var att än en gång cementera Ferraris Le Mans-arv och kamma hem den tionde segern för märket från Maranello.

Till en början tävlade alla fem stora märken om pallplatserna – Porsche, Peugeot, Cadillac, Ferrari, Toyota – men sakta men säkert började fältet minska.

Porsche-bilarna fick se sig besegrade till följd av mekaniska fel, Peugeot-bilarna kraschade och Cadillac-bilarna lyckades inte hålla uppe tempot hela vägen in i mål.

Japanskt mot italienskt

I stället blev det en kamp mot klockan mellan Ferrari och Toyota.

ANNONS

En av Toyota-bilarna förolyckades dock i en olycka mitt i natten medan Ferrari #50 tappade stinget efter en långvarig reparation.

Det var i stället Ferrari #51 som ställdes mot Toyota #8. Det var tight mellan teamen men Ryo Hirakawa i en av Toyota-bilarna körde av bana.

Ferrari hade stresspåslag

Alessandro Guidi, en av förarna i vinnarbilen berättade att ”vad som helst kan hända under 24h Le Mans”.

Han fortsätter ”jag trodde att allt var förlorat när jag körde ner i gruset vid ett tidigt skede, men jag skärpte till mig och lyckades prestera hela vägen in i mål.

Grabbarna i Ferrarin såg mer lättade ut än glada, inte minst för ett 24-timmarslopp är en utmaning i allt som heter psyke.

Bil #51, som sedermera kom att bli vinnarbilen, startade inte som den skulle under dagens sista stopp.

Efter 30 sekunder av intensiv väntan vaknade bilen emellertid till liv igen och Ferrari 499P lyckades ta sig över mållinjen först.

ANNONS
Ferrari Le Mans

Racingförarna var märkbart trötta efter sina presentationer. (Foto: Andreas Bergman)

Vinst efter 58 års väntan

Ferraris återkomst till Le Mans slutade alltså med en vinst – den första på 58 år – och förarna Alessandro Guidi, James Calado, och Antonio Giovanazzi – fick vara med och skriva italiensk motorhistoria.

På en andraplats kom Toyota #8 och Cadillac kom på en tredje och fjärdeplats.

I LMP2 vann Inter Europol Competition och i GTE-Am-klassen vann Corvette Racing, vilket även markerar märkets sista Le Mans-start någonsin inom GTE-klassen.

100-årsjubileumet av Le Mans bjöd på spänning ända in i det sista, något samtliga 250 000 åskådare tveklöst håller med om.

Ferrari Le Mans

Ferrari har inte sparat på krutet när det gäller 499P. (Foto: Ferrari)

Läs även: Så ska Ferrari dominera Le Mans
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS