Dagens PS

Cord custom: Underbart eller helgerån?

Cord
Vulgär, fascinerande eller bara hemsk? Åsikterna är många om denna grovt customiserade Cord 812. (Foto: Hemming Motor News)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 sep. 2023Publicerad: 29 sep. 2023

Att ta en Cord, en av bilvärldens mest ikoniska bilmodeller och specialanpassa den är ett vågat drag som drar blickar och åsikter till sig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Entreprenören Errett Lobban Cord var en av de herrar som var med och drog upp den amerikanska biltillverkningen till dess marknadsledande position.

Cord basade inte bara över bilmärket som han gett sitt eget namn, utan också de övriga lyxbilsvarumärkena Auburn och Duesenberg.

Errett Lobban Cord(till vänster) framför en av hans Cord L29:or. En bil fylld med ingenjörstekniska nymodigheter. (Foto: EL Cord Foundation)

När Duesenberg stod för den absoluta lyxen, var det med Cord som ingenjörerna fick spinna loss. Med Modellen L29 var Cord mycket tidigt ute med framhjulsdrift, och med modellerna 810 och 812 presenterades en design som aldrig tidigare skådats.

Succé vid premiären

Bilen presenterades på New York Auto Show i november 1935. Mannen bakom linjerna var designern Gordon M. Buehrig som hade skapat tidernas främsta art deco-bil.

Så här ser en Cord 812 ut om ingen har varit framme och pillat på den. En stilikon utan Art Deco-konkurrens. (Foto: Hemmings Motor News)

Kunderna gillade bilen men köpte den inte. Efter bara knappt tre år på marknaden, lades modellen således ned.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Eftertraktad ikon

I dag är dock tonerna annorlunda.

En Cord 810/812 är en av bilvärdens mest eftertraktade modeller. Att då bygga om en sådan till en grovt omknådad hot rod, är minst sagt ett vågat grepp.

Superballt eller groteskt? Hur som, det är Inte mycket som är kvar från originalet om du jämför med den gula bilen ovan. (Foto: Hemmings Motor News)

Det är just vad som hänt den Cord som nu är till salu på amerikanska Hemmings. Bilen föddes 1937 som en fyrdörrars Sedan, men har nu gjorts om till en vild tvådörrars Delivery.

Grovt customiserad

Knappt något har lämnats orört. Chassiet är kortat. Karossen likaså. De bakre dörrparet har lagts igen och fönstren täckts för.

Den så typiska Art deco-motorhuven har fått vara kvar. Men det är i stort sett det enda. (Foto: Hemmings Motor News)
ANNONS

Under huven tronar inte längre den vackra original Lycoming V8:an. Nu är det en amerikansk Chevrolet 350 smallblock som tagit dess plats.

Bara huven kvar

Det som verkligen fortfarande skvallrar om kreationens bakgrund är den så typiska Cord-motorhuven med sina lika typiska runtgående gälar, samt de friliggande hjulen.

Annars är det omgjort, ändrat och customiserat.

Allt är nytt, snyggt och prydligt gjort. Och du lär garanterat få uppmärksamhet var du än dyker upp. (Foto: Hemmings Motor News)

Känner du ändå att detta är bilen för dig, är den alltså till salu.

För strax under miljonen blir den din. Och du kommer garanterat att synas på bilträffarna nästa sommar.

Läs mer om:

ANNONS

Denna fantastiska Cord.

Entreprenören E.L. Cord här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS