Dagens PS

Chocken! Fem miljoner för att serva din Aston Martin

Aston Martin
Är Anston Martin Valkyrie världens dyraste bil att serva? Vi hoppas att så är fallet. Att hålla den vid liv under bilens första tre levnadsår beräknas nämligen att landa någonstans runt fem miljoner kronor. (Foto: Luxury Launches)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 01 mars 2024Publicerad: 01 mars 2024

Har du äntligen fått din Aston Martin Valkyrie – grattis. Men du – har du kollat vad den kostar att serva?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Engelska ädelbilsmärket Aston Martin behöver återigen få in kapital för att fortsätta bygga bilar som älskas av sina ägare och av generationer av entusiaster.

Företaget har under de senaste åren haft bekymmer med finanserna samt med leveranserna av beställda bilar.

Ett av fabrikens problembarn har varit superbilen Valkyrie, som drabbats av ständiga leveransförseningar till sina beställare.

Astron Martin
Visst – Aston Martin Valkyrie är en Formel1-bil klädd i gatukostym. Men trots detta, är en service-nota på fem miljoner att räkna som väl saftig. (Foto: Aston Martin)

Men nu när de som betalt dryga 30 miljoner kronor, äntligen fått sin Valkyrie levererad hem till dörren, kommer nästa lilla nätta kostnadspost från tillverkaren.

Sköt servicen. Annars…

Vill du behålla garantierna på din nya supersportbil, gäller det att du sköter servicen på bilen. Och det är inte någon vanlig service som tillverkaren vill binda upp dig till.

Under bilens tre första år, kostar den service som krävs för att garantierna ska hålla, i runda slängar fem miljoner kronor.

ANNONS
Aston Martin
När så notan är betald, är det bara att sträcka ut alla hästkrafterna på landsvägarna ut på de skotska hedarna och glömma det du just varit med om. (Foto: Aston Martin)

Hur dyrt det än kan vara att serva en superbil, rimmar kostnaderna även i denna division illa. Kommentarer från branschen ser det snarare som att företaget på detta sätt försöker få in kapital i bolaget, än att fakturera konkreta servicekostnader.

Aston Martin sägs ha en växande skuldbörda på motsvarande 15 miljarder kronor. Och detta bara sedan den kanadensiske miljardären Lawrence Stroll räddade det från konkurs 2020.

Läs mer:

Om läget för den brittiske bilbyggaren här.

Läs om världens mest hållbara Aston Martin (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS