Dagens PS

BMW Z4 20i – snygg men utan ambitioner

BMW Z4 2,0S har en mycket lyckad design. Man kan ha olika åsikter om färgen. Men formen är i mästarklass. Tyvärr håller det ändå inte hela vägen när det inte lockar fram den där riktiga körglädjen (Foto: Dagens PS)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 10 juli 2023Publicerad: 10 juli 2023

För tredje året i rad så testar redaktionen en sommarcabriolet. Denna gång var det dags för för BMW Z4 20i Roadster som ska upp till kamp mot de två tidigare sommarbilarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs mer: Test av Mazda MX-5
Läs mer: Test av Porsche Boxter

Det är lite speciellt att hämta upp bilarna för testkörning – man funderar hur tillverkarnas PR-avdelningar tänker när de lämnar över nycklarna till en journalist som ska skriva en recension.

Det hände igen

Det är nu andra gången på rad som BMW lämnar ifrån sig en skitig bil.

Förra gången var värre eftersom vi till och med var tvungna att lämna tillbaka bilen för tvätt då den pressbilen var omöjlig att fotografera i det skicket vi fick den.

Denna gång var det lite bättre. Det behövdes bara en kvarts städning av inredningen för att få bilen i skick för fotograferingen.

ANNONS

Senaste nytt

Första intrycket exteriört – som en S2000

När man går runt bilen och synar designen så är det svårt att inte jämföra linjerna med den ikoniska Honda S2000, en bil från storhetsperioden för tvåsitsiga roadsters under 90-talet.

ANNONS
Jämförelse BMW Z4 och Honda S2000
Lika som bär eller inte? Som med ansikten så ser man likheter och olikheter. Klart är ändå att designen har inspirerats av coola Honda S2000. (Foto: Montage)

En tidsepok som startade med Mazda Miata och deras enorma globala försäljningssuccé tände gnistan hos alla biltillverkare. De sprutades ut små läckra roadsters som exempelvis Honda S2000, MG F, Fiat Barchetta, Porsche Boxter och BMW Z3, som senare ersattes av just Z4 runt 2002.

Honda S2000 var tyvärr en modell som inte fick leva så länge men som idag är ett av de hetaste objekten på begagnatmarknaden. Trots den i förhållande korta tillverkningsperioden fick formerna inspirera till dagens generation av BMW Z4.

Den långa motorhuven med den sluttande fronten, uppdragna strålkastare och korta akterparti gör att Z4 och S2000 har en tydligt släktskap. Vilket inte på något sätt är dåligt.

Former som lockar och ger ett löfte om en spännande körupplevelse. (Foto: Dagens PS)

Betraktar man BMW Z4 från sidan så är det svårt att inte gilla designen – den ser helt enkelt snabb ut.

En sista uppdatering inför 2023

Modellen presenterades redan 2018 men redan nu spås den gå i graven 2025. Inför 2023 har den fått det som troligen är den sista uppdatering.

ANNONS

Trots några kosmetiska förändringar, så känner vi fortfarande igen bilen. Den har fått en ny grilldesign, nya luftintag och strålkastare med annan geometri.

BMW Z4 Roadster
Ett allt bredare flin i fronten enligt BMWs tydliga designstrategi. (Foto: Dagens PS)

Z4 levereras nu med M-paketet som standard även för de fyrcylindriga versionerna. Utbudet är i stort sett oförändrat: sDrive20i och sDrive30i med fyra cylindrar samt M40i med sex cylindrar, som ger maximal effekt på 197, 258 respektive 340 hästkrafter.

BMW Z4
Ta bort alla plastkåpor så finns det gott om plats för större motorer. (Foto: Dagens PS)

Vår testbil är sDrive 2.0i vilket, jämfört med våra tidigare tester av BMW Z4 med de större motorerna, är en mycket stor skillnad.

Förutom motorstyrkan i vårt testbil så har det under de senaste två åren hänt otroligt mycket inom bilutvecklingen. Men det verkar som BMW Z4 har stått stilla.

Interiör

Trots den läckra designen så blir det en besvikelse i upplevelse bakom ratten.

ANNONS
Inredning BMW Z4
Snyggt, rent och bekväma stolar – men ack så tråkigt. Vindskyddet bakom stolarna funkade perfekt. Massor av IQ men med avsaknad av EQ. (Dagens PS)

Interiört finns det inga märkbara förändringar i designen. Ingenting som kan ge oss en känsla av fräschhet eller nytänkande.

Det är en besvikelse att se att BMW inte har satsat mer på att förnya och förbättra Z4:s interiör. Den känns helt enkelt “lite gammal”.

Visst är den elegant och kvaliteten på materialen är förhållande vis hög och de klassiska M-stolarna ger bra stöd och komfort.

Instrumentpanel BMW Z4
Det har hänt mycket de senaste åren – men det är inget som direkt syns på BMW Z4. (Foto: Dagens PS)

Infotainmentsystemet är inte BMW:s senaste och det känns tydligt att det är BMW:s sista ansträngningar för att hålla modellen vid liv.

Tyvärr har det inte lagts så mycket kraft att återuppliva den förlorade glansen från Roadsterns tidigare dagar.

Snyggt bakparti BMW Z4
Färgen kan man diskutera – men formen av en lustfylld sommarcabriolet går det inte att ta miste på. (Foto: Dagens PS)
ANNONS

På vägen
Under huven hittar vi en 2,0 liters fyrcylindrig turbomotor som levererar 197 hästkrafter och 320 Nm vridmoment. Det är okej men långt ifrån den körupplevelse som den fina designen utlovar.

BMW Z4 Roadster är smidig och responsiv, med M-sportpaket och hygglig acceleration och en precis styrning så borde det locka till mer inbjudande körning.

Men det är något som saknas som vi inte riktigt kan sätta fingret på.

Bagage BMW Z4
Ingen storlastare men några tygväskor går att ner i bagaget. (Foto: Dagens PS)

När det gäller körupplevelse är det, som på många BMW-modeller, riktigt bra men den saknar den där körglädjen och dynamiken man upplever i de andra sommarcabbarna. Detta trots att vi på testbilen har M-sportpaket som skall uppmuntra till just detta.

Linjer BMW Z4
Snygga linjer – tänk om roadsterupplevelsen varit lika bra som designen? (Foto: Dagens PS)

Sammanfattning: Snygg, dyr och utan klassiska roadsterambitioner

Summerat är BMW Z4 sDrive 20i en bra och framför allt snygg cabriolet men som saknar passion. Och just det kanske är det viktigaste attributet i en sommarcabriolet.

ANNONS

Men är man inte ute efter körglädje utan bara vill ha en bekväm och tillförlitlig sommarcabriolet utan några klassiska roadsterambitioner så är BMW Z4 20i Roadster ett perfekt alternativ. Om man känner att det är värt ca 600 000 kronor förstås

Betyg: Hos oss blir det betyget 3,5 av 5 möjliga.

Fakta: Z4 sDrive 20i Roadster med M sportpaket

Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 197 hk
Max vridmoment: 320 Nm vid 1.450-4.200 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda
Prestanda: 0 – 100 km/h på 6,6 sek (6,8) och toppfart 240 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,6-7,3 l/100km
CO2-utsläpp: 172-166 g/km
Pris: Med M Sportpaket 600 900 kr

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS