Dagens PS

Biltest: UX 250h – Lexus lilla SUV-hybrid

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 26 apr. 2019

SITGES, SPANIEN. Jag förstår att det är många läsare som börjar bli lite trött på alla SUV-tester men faktum är att de högbyggda bilarna börjar att ta över marknaden mer och mer inom alla segment. Lexus nya lilla tillskott UX 250h utmanar i segmentet där Volvo XC40 dominerar i dag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spanien och då framförallt trakterna runt Barcelona, har sedan länge varit en av tillverkarnas favoritplatser för presskörningar, så också när Lexus visade upp sin första lilla SUV för ett antal förväntansfulla europeiska journalister. Cirka en halvtimmes bilfärd söder om Barcelona ligger Sitges. På vintern en ganska sömnig liten stad med en härlig variation av vägar inpå knutarna, vägar som ska få bilen att bekänna färg.

Design

Låt mig först börja med en okulär betraktelse där vi känner igen Lexus tydliga och ibland en aning vulgära designspråk där den något överdimensionerade grillen utgör största delen av fronten men där de många linjerna i karossen har tonats ner och faktiskt skapar en mer symmetrisk känsla av sportighet än övriga modeller från den japanska tillverkaren av premiumbilar. Jag som annars är kritisk mot Lexus egensinniga och ibland överdrivna design, tycker att UX 250h är en riktigt cool SUV.

De aggressiva LED-framljusen och de vertikala fejkade luftintagen på sidan av grillen, ger bilen ett dynamiskt och kraftfullt utseende framifrån. Den framåtlutande profilen med breda hjulhus, takspoilern och bakre stötfångarens design, adderar till det påtagligt sportiga intrycket. Det som kanske stör bilden lite är de något väl accentuerade plastlisterna runt hjulhusen, men smaken är som… På det hela taget är det en riktigt läcker design.

ANNONS

Interiört så frångår inte Lexus sin vana med högkvalitativa material. Testbilen som var utrustad med F SPORT S-paketet hade bekväma sportstolar i tvåfärgat skinn med ventilation och som formar sig automatiskt efter kroppen vilket bidrar till en härlig komfort oavsett om man är kort eller lång. Den sköna ratten är hämtad från lyxiga LS-modellen och finns i samtliga varianter. Det fina ljudsystemet från Mark Levinson med 13 högtalare (tillval) levererade ett fantastiskt ljud. Det här är definitivt Lexus sportigaste modell i SUV-segmentet om man bara tittar på utrustningen.

Men det finns saker som drar ner det totala intrycket och som förefaller en aning märkligt (eller snålt). Jag talar om den analoga instrumenteringen och infotainmentsystemet som inte håller samma klass som ”premium-kollegorna” Audi och BMW som erbjuder en digital instrumentering med bl.a. navigationskarta. Navigationen är ett annat exempel på ett område där inte Lexus hänger med. Hopplöst omodern men ett nytt system ska tydligen komma inom kort. Fast en kul detalj var att det centrala instrumentet kunde glida i sidled för att lämna plats för mer information.

Att navigera infotainmentsystemet är inte det lättaste. Precis som i övriga Lexus-modeller har man valt en överkänslig pekplatta på mittkonsolen som gör det mycket svårt att navigera på infotainmentskärmen när man står still och näst intill omöjligt när man kör. Visst kan det handla om en vanesak men varför envisas med en sådan design när det finns betydligt mer logiska lösningar? Tur att det finns rattkontroller som hanterar många funktioner. Att UX 250h dessutom levereras med CD-spelare 2019 förklaras av att i bl.a. Ryssland är CD fortfarande gångbart. (Hmmm?) Lexus UX 250h saknar även en mobil uppkoppling som för att t.ex. värma upp bilen och som de flesta konkurrenterna erbjuder. Jag hoppas att de kan erbjuda en sådan lösning inom en inte alltför avlägsen framtid.

ANNONS

Att Lexus UX 250h med en längd på knappt 4,5 meter och ett axelavstånd på 2,64 meter är tillverkarens minsta SUV märks framförallt i baksätet där två vuxna kan få problem att sitta bekvämt bakom en normalinställning av framsätena under en längre tid. Själva sittdynan är dock bekväm men mittenplatsen bör man nog lämna tom. Bagagerummet rymmer endast 320 liter men bilen är heller inte avsedd för att åka till IKEA och hämta möbler i. Det går dock att hänga på en dragkrok men dragvikten är begränsad till 750 kg.

Att köra

De flesta känner säkert till Lexus SUV-modeller RX och NX som starkt bidragit till att placera Lexus på den svenska bilkartan. Två kompetenta och lyxiga modeller utrustade med Toyotas beprövade och egentligen utmärkta hybridteknik som en gång var smått revolutionerande men som, trots uppdateringar, känns en aning föråldrad i jämförelse med många andra tillverkare. Och med den steglösa CVT-lådan (också uppdaterad) som Lexus envisas med att behålla, har inte känslan blivit speciellt mycket bättre.

Tolka mig inte fel nu. Det är inget fel på den grundläggande tekniken utan istället på den tröga känslan och den inte alltför imponerande förbrukningen som är ett resultat av att själva körningen på el är begränsad och fungerar bäst i lägre farter som i t.ex. stadstrafik. Detta har att göra med att bensinmotorn går igång så fort du nuddar gaspedalen lite för hårt och det är ett irriterande moment när man helst vill köra fossilfritt. Regenereringen (återladdningen) till batteriet under färd är dock helt okej och räddar förbrukningen en aning.

ANNONS

Men nu ska det vara andra tider säger Lexus. UX 250h är utrustad med fjärde generationens Lexus Hybrid Drive och en nyutvecklad 2,0 liters bensinmotor så var det min förhoppning att Lexus lilla SUV, eller Urban Crossover (UX) som Lexus valt att kalla modellen och som ska utmana etablerade bilar som Volvo XC40, BMW X1 och Audi Q3 skulle överraska mig positivt. Modellen jag valde var en Blazing Carnelian (orange metallic) F SPORT S-utrustad variant med adaptiv fjädring (AVS) och fyrhjulsdrift.

Lexus UX 250h kommer standard med framhjulsdrift och då levererar den fyrcylindriga bensinmotorn 152 hk och 190 Nm vridmoment. Elmotorn producerar 109 hk och 202 Nm vridmoment och det går att köra på enbart eldrift i farter upp till 115 km/h. Tillsammans ger dessa båda motorer en effekt på 178 hk och en acceleration 0-100 km/h på 8,5 sek. Toppfarten är i kommande Volvo-klass, alltså 177 km/h. Någon räckvidd anger inte Lexus. CO2-utsläppet är 120 g/km och den blandade förbrukningen är 5,3 l/100 km enligt nya mätmetoden WLTP.

Fyrhjulsdriften i testbilen utgörs av ytterligare en elmotor på endast 7 hk men med 55 Nm vridmoment som placerats på bakaxeln. Det skickar upp den gemensamma effekten till 184 hk och den blandade förbrukningen till 5,8 l/100 km. CO2-utsläppet är detsamma, dvs. 120 g/km. Nu handlar det inte om en fyrhjulsdrift för terrängkörning utan mer en hjälp att plantera kraften till underlaget vid start på halt väglag och vid acceleration, alltså ingen större hjälp vid aktiv kurvkörning.

Eftersom drivlinan i grunden är densamma som i Toyota Corolla som jag testade tidigare i år på Mallorca, så var karaktären ungefär densamma. Mjuka växlingar från den uppdaterade E-CVT lådan som är betydligt bättre än tidigare men fortfarande trög, och övergångarna mellan eldrift och bensinmotorn var i princip sömlösa. Dock kvarstod den känsliga gaspedalen (eller var det min tunga 46:a?) som avbröt eldriften i tid och otid. Jag förmodar att det är något som man lär sig att hantera med tiden. Märkligt ändå med tanke på att den steglösa växellådan ska vara optimerad för låg förbrukning och att det dessutom är anledningen varför man inte satsar på konventionella dubbelkopplingslådor, som ärligt talat är i princip lika effektiva.

Väl ute på vägarna så upplevde jag UX 250h oerhört bekväm. Tyst och mjuk gång så länge man inte försökte accelerera. Då gav sig den steglösa E-CVT lådan sig tillkänna med mer ljud än kraft, precis som i Corolla. Även i Sport+ läget är det här definitivt ingen sportig bil utan en tyst och bekväm SUV som gör jobbet precis så lagom som jag hade förväntat mig. Den ligger bra på vägen där den adaptiva fjädringen hjälper till en hel del och den känns följsam i stadstrafik. Förbrukningen var dock genomgående högre än vad som var deklarerat och hamnade på runt 6,3 l/100 km. Spontant så borde det väl vara bättre med en växellåda som ska vara optimerad för låg förbrukning?

ANNONS

Precis som övriga Lexus-modeller är även UX 250h fylld med allehanda säkerhets- och förarstödsystem. I standardutrustningen hittar vi bl.a adaptiv farthållare, Pre Collision-system med fotgängarigenkänning, filhållningsassistans med filbytesvarning och styrassistans, vägskyltigenkänning och helljusassistans.

Sammanfattning

Toyotas premium-division var en gång måttstocken för världens alla biltillverkare men den tiden är över. Visst står Lexus för en byggkvalitet och ett materialval som få når upp till, men det räcker inte hela vägen i dagens tuffa konkurrens. UX 250h är en jättefin bil för de som inte söker prestanda utan istället komfort av högsta klass och är beredda att betala premiumpriser. Lexus UX 250h börjar nämligen på 339.900 kr och satsar man på fyrhjulsdrift och det fina F SPORT S-paketet (testbilen) så hamnar man en bit över en halv miljon.

Är man ute efter lite prestanda i kombination med låg förbrukning så finns det andra starka alternativ i samma prisklass. Jag är dock inte besviken men inte heller speciellt imponerad av helheten. Lexus UX 250h hade mått betydligt bättre med en annan typ av växellåda som gett den bättre prestanda och en mindre känslig övergång mellan el- och bensinmotor. Men det är än så länge enda märket som erbjuder hybriddrift bland konkurrenterna och det är kanske värt en hel del, framförallt när det gäller fordonsskatten som börjar på 446 kr/år baserat på det gamla NEDC-värdet.

Priser

UX 250h Comfort
339.900 kr     AWD (E-FOUR) 19.000 kr
UX 250h Premium 
394.900 kr     AWD (E-FOUR) 19.000 kr
UX 250h F SPORT 
423.800 kr     Inkl. AWD (E-FOUR)
UX 250h F SPORT S 
513.600 kr     Inkl. AWD (E-FOUR)
UX 250h Luxury
508.900 kr     Inkl. AWD (E-FOUR)

Text & foto: Håkan Nilsson

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS