Dagens PS

Biltest: 2020 BMW 530e iPerformance - komfortabel räckvidd

BMW 530e i Performance är en skön och snål landsvägskryssare för de utan behov av kombi. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 28 mars 2020

2017 lanserade BMW en plug-in variant av 5-serien som fick namnet 530e iPerformance. Inför 2020 har modellen fått ett kraftfullare batteri och därmed längre räckvidd som gör den ännu mer intressant för de som uppskattar komfort och sport men som dagsläget inte har behov av en kombi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Exteriört utgörs skillnaden mellan en “vanlig” 5-serie och plug-in hybriden av laddluckan bakom framhjulet. (Foto: Håkan Nilsson)

BMW har länge satsat på hållbarhet, inte bara när det gäller produkter utan även i hela produktionscykeln, något som gett dem ett antal priser genom åren. När jag först testade 530e 2017 så imponerades jag av kombinationen mellan prestanda, ekonomi och hållbarhet. Till årets modell har man tagit ytterligare steg som bekräftar mina första intryck.

Under huven hittar vi en av marknadens bästa 4-cylindriga motorer som med elektrifiering blivit ännu bättre. (Foto: Håkan Nilsson)

Den nya generation har fått ett högprestandabatteri med litiumjonteknik och en kapacitet på 9,2 kWh. Detta bidrar givetvis till en ökad räckvidd som enligt den nya mätmetoden som bygger på verklig körning (WLTP) och inte som den gamla (NEDC) som baserades på uppskattad körning. Den deklarerade räckvidden på ren eldrift är 56 km och om man väljer den fyrhjulsdrivna xDrive så hamnar den på 51 km. Med en gemensam systemeffekt på 252 hk och ett vridmoment på 420 Nm så är det också en härlig prestandabil.

I fokus låg räckvidden mer än bilens övriga egenskaper…som för övrigt är utmärkta. (Foto: Håkan Nilsson)

Testbilen var en xDrive med kortare räckvidd och eftersom jag redan kände till BMW 5-seriens härliga egenskaper vad gäller komfort, prestanda och kvalitet, så fokuserade jag på att testa om räckvidden höll vad den lovade. Av erfarenhet vet jag att de flesta tillverkare gärna ”skruvar lite” på de deklarerade värdena och att det för det mesta krävs att bilen körs extra mjukt för att komma i närheten av vad som kommuniceras.

För att få ut det mesta ur en plug-in hybrid (och elbil) behöver man ställa om sitt körsätt till att bli mer proaktivt. Med det menar jag att i god tid ta höjd för kommande situationer som t.ex. rödljus, rondeller och köer. Det handlar inte om att skapa sin egen trafikrytm utan istället tänka smart, något som blir lite av en sport när man kör elektrifierade bilar. Att motorbromsa är något som blir vedertaget då detta hjälper till att återladda batteriet under körning.

Personligen tycker jag att BMW:s 5-serie är en av de snyggaste på marknaden. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Just denna dag som jag testade den skinande vita 530e xDrive så var inte vädret helt på min (eller bilens) sida. Visst sken solen men temperaturen låg nära nollan och det påverkar batteriets kapacitet. Med fulladdat batteri så gav jag mig ut på en körning som var en blandning av stad, landsväg och motorväg. Ingen gång under denna körning understeg jag den tillåtna hastigheten utan följde till stor del med den omgivande trafikrytmen.

Det krävdes en hel del körning innan elmotorn lämnade över till bensinfyran. (Foto: Håkan Nilsson)

Överlag är detta en riktigt härlig bil att köra. Förarmiljön tillhör de allra bästa på marknaden liksom de sköna stolarna. Den 8-stegade automatlådan är en fröjd och växlar totalt sömlöst. De olika körprogrammen gör att man själv kan välja det som passar en bäst. I det adaptiva programmet väljer bilen själv lämpligaste inställningen baserat på den data som kommer från navigationssystemet, där den läser in bl.a. topografin.

En av marknadens bästa förarmiljöer. Bekvämt, logiskt och snyggt. (Foto: Håkan Nilsson)

Drivningen sker främst på bakhjulen där xDrive funktionen kickar in vid behov. Vid halt väglag får man verkligen provocera bilen innan bakändan driver ut. 530e iPerformance är tyst och bekväm i högre farter på motorvägen och sportigt inbjudande på krokiga småvägar.

Den 8-stegade automatlådan växlar mjukt. Bredvid t.v. hittar vi knapparna för de olika körprogrammen. (Foto: Håkan Nilsson)

Att nå den deklarerade räckvidden på 51 km visade sig dock vara omöjligt och det kan nog till största delen tillskrivas yttertemperaturen och de grovmönstrade vinterdäcken. Trots detta så landade jag på 41,5 km och det är betydligt bättre än föregångaren och vad jag hade förväntat mig. Faktum är att det är ett bättre resultat än vad de flesta (inte alla) laddhybrider jag testat har presterat.

ANNONS

Tydligt är att BMW lyckats med att skapa en effektiv plug-in hybrid och det enda som egentligen skiljer sig från motsvarande modell utan elektrifiering är bagageutrymmet och bränsletanken som tagit lite stryk till förmån för batteriet. Med 410 liters volym så tappar den 120 liter lastvolym och bränsletanken som tar 46 liter är 22 liter mindre än t.ex. 530i.

Men det är smällar man får ta om man vill köra mer miljövänligt med lägre bränsleförbrukning och en bonus istället för hög skatt utan att göra avkall på komfort och prestanda. Hittills har inte 530e iPerformance erbjudits som kombi, eller Touring som BMW valt att kalla dem. Detta ändras från och med i höst och det är ett välkommet tillskott till en redan populär modell.

Inga fejkade avgasrör här inte. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

BMW 530e iPerformance har blivit bättre än föregångaren som jag testade 2017. Räckvidden är bättre och borde under gynnsamma förhållanden hamna ganska precis på vad man kommunicerar. Att modellen inte ännu kommit som en kombi har inte hindrat BMW från att hitta många kunder även i det kombiälskande Sverige. Visst är prislappen relativt hög men det är som man brukar säga; Man får det man betalar för…en riktig premiumbil för de som uppskattar kombinationen av komfort och sport.

Med en yttertemperatur runt nollan och grovmösntrade vinterdäck så känns 41,5 km fullt godkänt. (Foto: Håkan Nilsson)

Teknisk specifikation och pris

ANNONS

Motor: 2.0 Twin Turbo 4-cylindrig bensinmotor på 184 hk
Elmotor: Elmotor på 113 hk
Effekt: Sammanlagt 252 hk och 420 Nm vridmoment
Växellåda: 8-stegad automat
Prestanda: 0-100 km/h på 6,2 sekunder och toppfarten är 235 km/h (140 km/h på el)
Batteri: 9,2 kWh litiumjon placerad under bagagerumsgolvet. Laddtid i standarduttag (8 A, 1-fas) ca. 7 tim, vid högre effekt (16 A, 3-fas) 3 timmar 40 minuter och med Wallbox (32 A) ca, 1 timme 45 minuter.
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,4-1,9 l/100 km i hybridläge och 13,8-14,5 kWh på ren el
CO2-utsläpp enl. WLTP: 31-44 g/km
Vikt: 1.935 kg

Pris: Från 525.800 kr (xDrive + 22.000 kr)
Miljöbonus: Upp till 34.286 kr (xDrive 27.143 kr)
Miljöklass: EU6

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS