Dagens PS

230 000 för reparation av en buckla på elbil

Rivian R1T
Rivian R1T-bilen kostade massor att reparera, trots att det var en liten skada. (Foto: David Zalubowski/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 06 maj 2024Publicerad: 06 maj 2024

En liten buckla i bak på redditanvändarens elbil Rivian R1T – notan för reparationen landade på hela 230 000 kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En användare på internetforumet Reddit berättar om hur hans elbil av märket Rivian R1T blev påbackad av en lastbil och då fick ett par mindre bucklor på vänster baksida av bilen. När notan kom för reparationen fick han en chock – det gick på 21 149 dollar, motsvarande 230 000 kronor.

Plåten gick ända till det främre taket

Det var inga skador på batteriet eller på motorn, i stället är det Rivian-bilens konstruktion som skapade de höga kostnaderna. Den plåt som skadades som går ända fram till det främre taket, skriver Carup. Det betyder att hela panelen fick kapas bort och bytas ut.

Redditanvändaren behöver antagligen inte betala själv i slutändan, då kostnaden verkar landa på den påbackande lastbilens försäkringsbolag.

Även om det här är ett extremt exempel, så ökar kostnaderna för att reparera bilar generellt. På tre år har kostnaderna ökat 33 procent i Sverige, enligt statistik från Svensk Försäkring.

Gigacasting kan öka reparationskostnaderna

Rivian-berättelsen ovan är ett exempel på varför nya bilar, och särskilt nya elbilar, drar upp reparationskostnaderna. För att få ned sina produktionskostnader har många biltillverkare följt Teslas exempel och använder sig av så kallade gigacasting-metoder, där stora delar av bilen gjuts i ett stycke. En mindre skada kan då leda till att nästan hela bilen måste bytas ut.

Läs även: Elbilar: Så mycket dyrare är de att reparera (Dagens PS)

ANNONS

Läs även: Teslas aktiekurs “fristående från verkligheten” (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS