Dagens PS

Så bidrar Kina till Metas tillväxt

Meta
Trots att Meta är blockerat och förbjudet att verka i Kina, har de kinesiska bolagen stor inverkan på bolaget. (Foto: Godofredo A. Vásquez)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 26 okt. 2023Publicerad: 26 okt. 2023

Kina öppnar sig, men konflikten Israel-Hamas skapar oförutsägbarhet. Det konstaterar techjätten Meta, som efter ett av sina mest lönsamma kvartal, menar att utvecklingen framöver är svår att förutspå.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Metas finanschef Susan Li har träffat analytiker och betonar då den globala osäkerhet vi lever i.

Inför investerarna talade Li om den ”volalitet” bolaget ser framför sig eftersom det ”finns så många makrofaktorer som spelar in och är svåra att förutse”.

Susan Li syftade primärt på utvecklingen i Mellanöstern, utifrån konflikten Israel-Hamas, och sade att Meta med hänvisning till den utvidgar sitt intervall när det gäller vinst- och intäktsprognoser.

Varnar för avmattning

”Vi har observerat en svagare annonsutveckling i början av fjärde kvartalet, i tid med att konflikten Israel-Hamas flammat upp och det försöker vi ta höjd för när det gäller prognosen för intäkter fjärde kvartalet”, sade Li.

Metas aktie föll något över 3 procent efter finanschefens varningar. Med det sagt kunde bolaget trösta sig med en nettovinst på nästan 11,6 miljarder dollar, cirka 127,31 miljarder kronor, för tredje kvartalet 2023.

Ett utklassningskvartal som Dagens PS tidigare kunnat rapportera om.

ANNONS

Senaste nytt

Brasilien motor

ANNONS

När det gäller tillväxt är det Latinamerika med Brasilien, i Metas geografi ”Övriga världen”, som utvecklats bäst med en tillväxt på annonssidan på 36 procent, enligt CNBC.

“Brasilien bidrog starkt till regionens acceleration, delvis på grund av ökad efterfrågan från kinesiska annonsörer som riktar sig till användare i Brasilien,” sa Li.

Nummer två i tillväxt är Europa, 35 procent, följt av Asien-Stilla havet, 19 procent, och Nordamerika, 17 procent.

Klarat sig bättre

I resultatrapporten för tredje kvartalet konstaterar Meta att försäljningen ökat med 23 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Det innebär att Meta klarat den digitala annonsmarknadens tuffa år bättre än konkurrenter som Snap och X.

Kina draghjälp

Trots att Meta är blockerat och förbjudet att verka i Kina betyder kinesiska företag mycket för Metas tillväxt, konstaterade Li.

ANNONS

Onlinehandel och spel ”gynnas av att annonsörer i Kina vill nå kunder på andra marknader”, påpekade finanschefen.

Relaterad läsning:

Meta vill börja ta betalt för Facebook – så drabbas du – Dagens PS

Delstater i USA stämmer Meta – orsakar depression – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS