Dagens PS

Clint Eastwood vinner rättegång mot CBD-företag

Clint Eastwood medverkade nyligen i filmen "Cry Macho."
Clint Eastwood medverkade nyligen i filmen "Cry Macho." I dagarna vann han också i rättegången mot CBN-företaget Mediatonas UBS. (Foto: Warner Bros. Pictures via AP)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 22 nov. 2021Publicerad: 04 okt. 2021

Clint Eastwood vann nyligen i rätten mot det litauiska bolaget Mediatonas UAB, som olovandes har använt hans namn och bild i cannabisreklam. Mediatonas får nu betala 6,1 miljoner dollar i skadestånd. 

Clint Eastwood hade lämnat in två stämningsansökningar till den federala domstolen i Los Angeles tillsammans med bolaget Garrapata, som äger rättigheterna til avbildningar av honom. Stämningarna riktar sig mot tillverkare av läkemedlet cannabidiol, CBD, som utvinns ur hampa.

Företaget ska ha hävdat att Clint Eastwood stödjer deras produkter. Stämningen riktar sig också mot tio återförsäljare som ska ha manipulerat sökresultat genom metataggar. Det skriver New York Times

Bakgrunden är att Mediatonas ska ha publicerat en falsk intervju med Eastwood på nätet. I artikeln fanns en bild från det populära amerikanska tv-programmet Today Show. Den är tagen från ett tillfälle när Eastwood faktiskt deltog i programmet. Artikeln innehöll också länkar till hemsidor där man kunde köpa bolagets produkt.

Inte ärekränkning

“Herr Eastwood har inte någon som helst länk till någon CBD-produkt och gav aldrig någon sådan intervju”, står det i rättegångshandlingarna.

“In pursuing this case, and obtaining this judgment, Mr. Eastwood has again demonstrated a willingness to confront wrongdoing and hold accountable those who try to illegally profit off his name, likeness, and goodwill,” said Jordan Susman, a lawyer for Mr. Eastwood, in a statement.

Clint Eastwood, som är 91 år, deltog nyligen i “Cry Macho”. Han har en lång Hollywoodkarriär bakom sig.

Rätten gick inte Clint Eastwood till mötes på alla punkter. Mediatonas får betala skadestånd för att ha använt hans namn och ansikte, men däremot inte för ärekränkning vilket han själv hade yrkat på.

“Det krävs mer kontextuell förståelse för CBD som produkt och varför en person som Clint Eastwood inte skulle stödja en marijuanabaserad produkt”, skrev domaren, som emellertid menar att reklamens språkbruk inte var tillräckligt graverande för att utgöra grund för ärekränkning.

Läs också:

Clint Eastwood hånas: “Konstigaste någonsin”
Bildextra: Historiens 10 mest värdefulla filmstjärnor

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS