Dagens PS

"Kungen av närbutiker" död – tog 7-Eleven till Japan

7-Eleven
Masatoshi Ito gjorde 7-Eleven japanskt. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 mars 2023Publicerad: 14 mars 2023

Masatoshi Ito har kallats kungen av närbutiker i Japan och är mest känd för att ha gjort 7-Eleven till ett japanskt företag. Nu har han avlidit, 98 år gammal.

Masatoshi Itos betydelse för handeln i Japan är oöverträffad. Det är hans egen historia också.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ito föddes den 30 april 1924 i Tokyo av Senzo och Yuki Ito, som drev en klädbutik vid namn Yokado, skulle han förändra ett helt lands konsumtionskultur.

Beundrad globalt

Efter familjens butik startade Ito en kedja livsmedelsbutiker, Ito-Yokado.

Det skulle sluta i ett av världens högst värderade detaljhandelsimperier och en global beundran inför hans verk och ledarskap från managementgurus över hela världen, skriver New York Times.

1973 övertalade en ung chef honom att ta 7-Eleven till Japan.

Det började med en butik i Tokyo och slutade med att Ito-Yokado tog över kontrollen den globala kedjan.

ANNONS

Senaste nytt

Snabbmat

Dessutom lyckades han göra den ätfärdiga risbollen, introducerad på butikshyllorna 1978, till en central del av japansk snabbmatskultur.

ANNONS

Under några decennier öppnade 7-Elever många tusen närbutiker över hela Japan.

Butikerna var dessutom öppna 24 timmar om dygnet alla dagar på året och faktum är att de blev så integrerade i det japanska vardagslivet att regeringen förklarade dem vara en del av den nationella infrastrukturen.

Var fjärde i Japan

I dag finns fler än 80 000 7-Elevens världen över, inte mindre än var fjärde av dem, drygt 21 000, i Japan.

Redan efter ett första besök i USA 1961 sade han sig bli ”särskilt medveten om storleken på det amerikanska konsumtionssamhället och distributionsteknikerna som gjorde det hela möjligt.”

I Japan ägnade han sig sedan åt att bygga en kedja stormarknader inspirerade av den amerikanska modellen.

Småskaligt – först

Men det skulle vara 7-Eleven som satte honom på den eviga globala kartan, efter att han beslutade chansa på konceptet och låtit öppna en liten butik i Tokyo-stadsdelen Toyosu 1974.

ANNONS

Snart dök butikerna upp över hela Japan med nya grepp kring detaljhandel, franchising, jakten på marknadsandelar och dygnet runt-öppet.

I slutet av 1980-talet hade Itos kedja Ito-Yokado blivit ett imperium med superbutiker, varuhus, en rikstäckande kedja av Denny´s restauranger och redan då fler än 4 000 7-Eleven-butiker.

Tog över Hawaii

1989 tog 7-Eleven Japan över driften av franchiseföretagen på Hawaii – ett populärt resmål för japanska turister.

Ett drygt år senare stod 7-Elevens amerikanska ägare, Southland, inför en finansiell kollaps.

Ito-Yokado köpte då 70 procent av företaget för 430 miljoner dollar.

Tvingades avgå

1992 tvingades Ito avgå som koncernchef efter att ha anklagats för att betala illegalt för att undanröja hot mot bolagets stämmor.

ANNONS

Han höll sig sedan borta från offentligheten men blev i slutet av millenniet Ito-Yokados hedersordförande, vilket han var fram till sin död i fredags.

”Jag får ofta frågan om jag lyckades på grund av hårt arbete eller för att jag bara hade tur,” sade Ito i en intervju 1988 han.
“Svaret är något av båda.”

Nordisk parallell

Masatoshi Ito har ett slags nordisk motsvarighet i Olav Thon, affärsman, fastighetsägare och selfmade entreprenör, född 1923 – ett år före Ito.

Thon betecknas som Norges rikaste man och hade redan för 20 år sedan 320 norska fastigheter, ett tjog utländska, 15 gallerior, 47 hotell och Nordens största matbutik på den svenska sidan av gränsen mot Norge.

Som 90-åring blev han hedersdoktor vid Karlstads universitet och har även sedan dess fortsatt att leda sitt imperium.
29 juni firar han sin 100-årsdag.

Läs även: Japans ekonomi skakar – det här behöver du veta

Läs även: Japaner tvingas ge bort sina lönsamma företag

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS