Dagens PS

Flygkaos: Globala konflikter slår mot flygbolagen

flygkaos priser
Den globala turbulensen färgar av sig på alla brancher. Så även bland flygbolagen som tvingas höja sina priser. (Foto: UGC via AP/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 nov. 2023Publicerad: 10 nov. 2023

Flighterna blir längre och dyrare i en orolig värld. Efter konfliktutbrottet i Israel får flygbolagen ännu fler krigszoner att undvika, vilket skapar flygkaos.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 30 oktober i år invigde SAS en ny linje mellan Köpenhamn och Bangkok.

Linjen trafikeras med nattflygningar i båda riktningarna.

Samtidigt meddelade SAS att de fortsätter med tre veckovisa linjer till Tokyo och Shanghai.

SAS trafikerar linjen med Airbus A350, ett flygplan med betydligt lägre bränsleförbrukning än jämförbara plan.

Det kan behövas.

Nya omvägar

Efter krigsutbrottet mellan Israel och Hamas har internationella flighter blivit krångligare. Inte minst utifrån nya omvägar.

SAS besked om att man tar upp linjen till Bangkok igen – efter ett uppehåll sedan 2013 – sticker ut i en värld där de flesta flygnyheter nu rör inställda flighter och längre restider.

ANNONS

Kriget mellan Israel och Hamas har ökat komplikationerna i att flyga mellan öst och väst.

Då har redan Rysslands invasion av Ukraina lagt restid till många flighter, genom att kriget stängt ett stort luftrum för många transnationella operatörer, konstaterar Bloomberg.

ANNONS

Senaste nytt

Slutat flyga

Israels El AL har slutat flyga över stora delar av den arabiska halvön och dess flighter till Bangkok har, på grund av ny rutt, blivit timmar längre.

El Al har dessutom pausat flighter till Indien och ställt in rutten till Tokyo.

De flesta andra flygbolag ställde in flighterna till Tel Aviv direkt efter att konflikten Israel-Hamas eskalerat.

Deutsche Lufthansa har dessutom tillfälligt lämnat Beirut och Air France-KLM har noterat en minskad efterfrågan på resor allmänt till regionen.

Färre vill flyga

ANNONS

Men krigen skapar problem även för passagerare och flygbolag som enbart passerar luftrummet över kontroversiella områden.

Efterfrågan på internationella flighter har minskat med 5 procentenheter sedan Hamas attack den 7 oktober, enligt reseanalysföretaget Forwardkeys.

Om luftrummet över Mellanöstern skulle stängas av säkerhetsskäl skulle närmare 300 dagliga flighter mellan Europa och destinationer i södra och sydöstra Asien påverkas, enligt flyganalysföretaget Cirium.

Inte riskfritt att flyga

Flygbolagen har alternativ i form av omvägar men även de är dyra och inte helt utan risk, menar analytikerna.

“En stängning av luftrummet av den här storleken skulle vara riktigt utmanande för flygbolagens verksamhets och intäkter”, säger Anne Agnew Correa hos MBA Aviation.

För flygbolag i EU, Storbritannien, USA och Kanada är de kostsamma omvägarna runt förbjudet ryskt luftrum för flyg till Asien redan ett stort och kostsamt problem.

Ser över flighter

ANNONS

Finnair har fått se över sina långdistansflygningar och markplacera flygplan som nu inte har tillräcklig räckvidd.

Air France-KLM har beställt A350 jetliners med längre räckvidd, delvis på grund av läget över Ryssland.

Löser man räckvidden ska man ändå övertyga passagerarna. Det är inte heller lätt.

British Airways har ökat frekvenserna till Shanghai och Peking, men stolsvolymerna till Kina är nu nästan 40 procent under 2019 års nivåer, enligt Cirium.

Relaterad läsning:

Amerikanska piloter varnas om ryskt luftrum – Dagens PS

EU pressar flygbolag över skyhöga flygpriser – Dagens PS

IATA: Flygresor påverkas av “frustrerande” problem – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS