Dagens PS

Creandum investerar i danska laddplattformen

Creandum investerar i danska laddplattformen Monta
Monta satsar på mjukvara som ska göra det onödigt med flera appar och laddbrickor för elbilsladdning. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 31 jan. 2022Publicerad: 31 jan. 2022

Creandum, Fredrik Cassels riskkapitalbolag, investerar nu i danska laddplattformen Monta. Elbilarna blir fler och fler, och Monta satsar på att bli ett operativsystem för laddmarknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När danska Monta grundades för ungefär ett år sedan var tanken att skynda på utbyggnaden av laddnätet, och särskilt då utanför storstäderna. Mjukvaran ska göra det enklare för både företag och privatpersoner att ladda sina elfordon. Montas vd Casper Rasmussen säger till Sydsvenskan att man kan jämföra det med ett operativsystem för laddmarknaden. 

Fler ska sälja laddtid

Meningen är att fler ska kunna sälja laddtid, och att Montas plattform tar hand om administrationen. Man kan styra vem som får ladda, och på vilken tid, så till exempel restauranger och butiker kan bjuda sina kunder på laddtid. Andra kan sälja laddning när de egna fordonen inte behöver använda stationerna. Och användarna slipper flera olika appar, eller olika laddbrickor kopplade till betalkortet.

Redan från start har Monta lockat investerare. Pale Blue Dot, klimatriskkapitalfonden från Malmö, där bland annat Spotifygrundaren Daniel Eks Prima Materia och H&M-familjen Perssons Ramsbury Invest finns bland ägarna, var en av investerarna i företagets första runda som tog in 40 miljoner kronor förra våren.

“Sedan dess har marknaden för elbilar exploderat och en rad olika lösningar för laddning har dykt upp, där vi kan vara den som samlar dem”, säger Montas vd Casper Rasmussen till Sydsvenskan.

Creandum störst i senaste rundan

Nu satsar man vidare, och i den senaste finansieringsrundan hämtade man hem 150 miljoner. Den största investeraren i senaste rundan är svenska Creandum, som är känt för tidiga investeringar i till exempel Izettle, Klarna och Spotify.

Enligt Monta har man idag 4 000 laddplatser som betalar för tjänsten, och 18 000 bilägare som använder den. Eftersom varje laddplats inte ger mer än en månadsavgift på mellan 55 och 85 kronor eller en procentandel på såld el är intäkterna små – än så länge.

Det som krävs för lönsamhet är att företagskunderna – och elbilsanvändarna – blir fler. Monta satsar nu på expansion, främst på befintliga marknader i Norden, Tyskland och Storbritannien, men man har planer på att utvidga i två nya länder under året som kommer.

Läs även: Tre svenskar på listan över Europas bästa investerare 

Läs även: Nu är det dubbelt så dyrt att ladda elbilen 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS