Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 18,0 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 24,4 procent under månaden.
Coronakrisen fortsätter tynga klädhandeln
Mest läst i kategorin
Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.
“För modehandeln är coronakrisen fortsatt ett rejält sänke. En viss förbättring från låga nivåer sker i juli, men försäljningstappen är fortsatt omfattande”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Han fortsätter:
“Fysiska butiker klarar sig sämre i krisen än e-handeln. Det är av avgörande betydelse att vi på ett ansvarsfullt sätt åter lyckas öppna upp samhället och därmed får igång flödena i våra stadskärnor där många av landets sko- och klädbutiker är lokaliserade. De beslutade hyres- och omställningsstöden är bra men de behöver förlängas och förfinas så att de verkligen når de mest utsatta delarna av näringslivet. Detta gäller i hög grad den svenska sko- och klädhandeln.”
Butiker och e-handel | Juli 2020 | Ackumulerat 2020 |
Kläder | -18,0 % | -17,8 % |
Skor | -24,4 % | -33,0 % |
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.