Företag som H&M kan få det tufft framöver, när affärsidén om snabbmode blir allt mer skakig. Även om pandemin börjar gå mot sitt slut hänger problem som leveranskedjorna, skyhöga fraktkostnader och arbetsbrist kvar.
H&M – affärsidén om snabbmode blir allt mer skakig
Fast fashion, eller snabbmode, blev en trend på 1990-talet då textiltillverkningen flyttades till Asien och kläderna blev både billiga och producerades snabbt. Men allt fler ifrågasätter om idén är hållbar.
Den skyhöga inflationen i USA verkar inte störa amerikanernas shoppinghumör. I mitten av februari rapporterade USA:s handelsdepartement att landets shoppare spenderade 3,8 procent mer i januari än i december. Även i Storbritannien verkar pandemin inte ha satt käppar i några shoppinghjul, snarare tvärtom – där online-försäljningen går på högvarv, uppger The Economist.
Amerikanska Ralph Lauren uppgav att bolaget öppnade 40 nya butiker i USA under det tredje kvartalet. För H&M är det också full fart framåt som gäller. H&M:s vd Helena Helmersson har sagt att att målet är att fördubbla omsättningen till senast 2023. Samtidigt är ambitionen att lönsamheten ska överstiga 10 procent.
Snabbmode – tufft framöver
Trots att pandemin verkar ebba ut återstår en rad problem, särskilt för snabbmode-jättar som H&M. Allt fler började ifrågasätta hållbarheten inom klädbranschen redan innan pandemin, och det lär fortsätta även efter. Problemen inom leveranskedjorna, skyhöga fraktkostnader och arbetsbristen hänger fortsatt kvar, samtidigt som politiska frågetecken i Kina inte försvinner, där försäljningen sjönk förra året efter att H&M uttryckt oro över anklagelser om tvångsarbete i Xinjiang-regionen.
Klädjättarnas framgångar får svårt att hålla i sig under 2022. Redan förra gångar gick bolag som Topshop och Laura Ashley under i Storbritannien och andra som Ann Taylor och Brooks Brothers i USA.
Så det gäller att jättar som H&M hänger med i svängarna i år, där klädjätten redan har lanserat en vegansk kollektion och investerat i Sellpy, en digital plattform för handel med begagnade kläder.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.