Dagens PS

EU:s svek – sämre klimatlag efter bilindustrins lobbying

Klimatlag
Utsläppen fortsätter att öka runt om i världen och klimatmålen går därmed inte att nå. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 07 nov. 2023Publicerad: 07 nov. 2023

EU:s nya klimatlag skulle ha blivit en milstolpe för klimatet, men efter fordonsindustrins lobbying blir den i praktiken tandlös.

ANNONS
ANNONS

Experterna som tagit fram den nya klimatlagen, som går under namnet Euro 7, har rekommenderat en kraftig minskning av koldioxidutsläppen från fordon samt hårdare regler för godkännandet av nya bilar.

Men efter en ny överenskommelse mellan EU:s 27 medlemsländer kommer klimatlagen att bli tandlös – endast mängden partikelutsläpp från bromsar och däck kommer att regleras. Det skriver The Guardian.

“Fullständigt oproportionerlig”

Fordonsindustrins representanter har kallat EU:s nya klimatlag “fullständigt oproportionerlig”, med ökade kostnader för industrin och liten nytta för miljön.

Experterna menar å sin sida att kostnaderna för att producera klimatvänligare fordon, runt 30 miljarder euro, är avsevärt lägre än de 182 miljarder euro i besparingar som hade kunnat göras med starkare reglering av utsläppen.

ANNONS

Senaste nytt

Hemligt möte med Acea

Fordonsindustrin har bedrivit omfattande lobbying för att den nya klimatlagen ska urvattnas, visar dokument som The Guardian har fått ta del av.

Under ett hemligt möte sommaren 2022 med European Automobile Manufacturers Association, Acea, lovade EU:s experter att klimatlagen skulle komma med “ambitiösa men genomförbara krav”.

ANNONS

Lagen gick ändå på industrins linje

Men det förslag till klimatlag som presenterades några månader senare gick ändå på fordonsindustrins förslag på mängden tillåtna koldioxidutsläpp – mot experternas inrådan.

Detta trots att EU:s egna utredningar, som kostat 80 miljarder euro att genomföra, visar att det med dagens teknik går att få ner utsläppen – utan orimliga kostnader för industrin.

49 000 dör av luftföreningar

Mängden koldioxidutsläpp som kommer att vara fortsatt tillåtet beräknas leda till 100 miljarder euro i hälso- och klimatkostnader – vilket i sin tur kommer att halvera de beräknade besparingarna som hade kunnat göras.

Luftföroreningar från förbränningsmotorer beräknas orsaka 49 000 förtida dödsfall inom EU på ett år.

EU-parlamentet ska rösta om klimatlagen på torsdag.

Läs mer: Så ska världen komma ikapp klimatarbetet

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS