ANNONS

Gasen i botten för svensk lyxbil

Den svenska lyxbilstillverkarens grundare, Christian von Koenigsegg. (Foto: TT)

Försäljningen skjuter i höjden. Kolla här!

ANNONS
ANNONS

Det går bra nu för den svenska lyxbilstillverkaren Koeningsegg.

Enligt Dagens Industri ökade Koeningsegg i fjol omsättningen med nästan 70 procent.

Ett dilemma i medvinden är att kunder kan få vänta upp till fyra år på att få sina ”leksaker” till exklusiva fartvidunder.

”Det är trevligt på sätt och vis men visar också att vi måste utöka produktionslinan”, sa grundaren Christian von Koenigsegg i en intervju med Di nyligen.

Enligt tidningen omsatte Koenigsegg 208 miljoner kronor under fjolåret.

Det kan jämföras med mer blygsamma 137 miljoner kronor i omsättning under 2015.

Uppsvinget ser ut att fortsätta i år, 2017. Den svenska tillverkaren i lyxiga sportbilssegmentet har etablerat försäljning i 16 länder och samtliga 80 exemplar av nya Regera har sålt slut; bilen gör 0-400 kilometer i timmen på makalösa 20 sekunder.
Men då ruvar också en motor på 1.500 hästkrafter under huven.

”Det är världens första 800 volts elbil och hybrid. Utöver det har vi vårt patenterade framdriftssystem utan växlar. För att vara en extrem sportbil har Regera också många häftiga funktioner, till exempel ett inbyggt underhållningssystem”, säger Christian von Koenigsegg till Di, där han också berättar att bolaget nu tänker satsa mer på elektrifiering i biltillverkningen samt att modellen Agera tas ur produktion vid årsskiftet för att ersättas med en annan modell – en ”superlätt hyperbil” – vars namn ännu är hemligt.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS