Dagens Nyheter har testat olika tågbolags utbud av mat. Och enligt redaktören har ”bra mat blivit tågens nya konkurrensmedel”.

ANNONS

Artikeln börjar med MTR Express, som sedan i mars kör tåg mellan Stockholm och Göteborg.

Betyget på maten, miljön och sortimentet blir inte särskilt översvallande. Sittplatserna lyser med sin frånvaro och det som går under namnet kafé är ”i stort sett inte mer än ett bemannat kylskäp”. Maten som står till förfogande lockar inte, det är ”varken särskilt stort eller spännande”, lyder omdömet.

Dessutom smakar det kolsyrade vattnet, som är smaksatt med citron, ”diskmedel”, enligt DN-redaktören.

SJ, Statens Järnvägar, har lanserat ett nytt sortiment i bistron, som enligt artikeln mer påminner om ett kafé. 

”Här finns goda ambitioner – även om de inte alltid räcker ända fram”, heter det.

Och vidare:

”Här finns en del pigga alternativ, som grönsaksstavar med dipp (35 kronor) som dock är hopplöst misshandlade: trådig (sellerin), sladdrig (gurkan) respektive torr (moroten).”

Blå tåget, som trafikerar sträckan Göteborg-Uppsala med ett par avgångar i veckan, får däremot pangbetyg i Dagens Nyheter, som konstaterar att det är en upplevelse att gå till bords under resan.

ANNONS
ANNONS

”Riktig restaurangvagn med bordsservering och vita dukar. Dessutom en barvagn med pianist. Det känns klassiskt, lyxigt”.

Dessutom bjuds det på riktig, lagad mat på lunchen, framgår det.

LÄS HELA ARTIKELN:”Så smakar det på spåret” (Dagens Nyheter) »