År 2008 införde Frankrike ett så kallat ”bonus-malus”-system som fick stora effekter på bilförsäljningen. Andelen bilar med utsläppsnivåer under 120 gram koldioxid per kilometer ökade dramatiskt mellan 2007 och 2009 – från 20 till 52 procent.

ANNONS

Nu väntas Sverige följa efter.

Utredningen om en fossiloeroende fordonsflotta lär enligt Håkan Matson föreslå ett liknande system när den kommer med sitt slutbetänkande i december. Utredaren Per Kågeson har tidigare lyft fram bonus-malus som det bästa sättet att minska fossilberoendet.

Förslaget skulle kunna införas från år 2015 med en brytpunkt på 1.372 kilo och 120 gram koldioxid per kilometer. Bilar under brytpunkten belönas av staten vid inköp – bilar över brytpunkten bestraffas.

En bil med nollutsläpp skulle få ett skattestöd på 45.000 kronor medan en bil som 2015 släpper ut 200 gram bestraffas med 30.000 kronor. År 2020 kommer en bil som släpper ut 200 gram att bestraffas med 41.250 kronor, enligt Dagens Industri.

Systemet väntas slå hårt mot bland annat tunga Volvomodeller som V70, som i T6-utförandet blir hela 32.000 kronor dyrare. V70 T5 blir 17.944 kronor dyrare medan V70 D4 AWD bestraffdas med 10.837 kronor, enligt tidningen.

ANNONS
ANNONS

Volvo har även flera modeller som skulle belönas om systemet träder i kraft. Volvo V70 D3 skulle få 7.164 kronor i stöd medan D2 och D5 skulle gynnas med 5.740 respektive 4.954 kronor.

HÅLL DIG À JOUR MED VÅRA GRATIS NYHETSBREV. DAGENS PS TJÄNST GER DIG DET BÄSTA FRÅN SVENSKA OCH INTERNATIONELLA MEDIER – ALLT SAMLAT PÅ ETT STÄLLE. KLICKA HÄR!