Tuff konkurrens? Det är bara förnamnet. Sommaren 2022 bjuder på ett sjöslag i Stockholms skärgård. Vilka som slåss? Matvaruleverantörerna…

ANNONS

Mathem är pionjären och gör 2022 man åttonde skärgårdssommaren i rad.
Men det blir knappast en lugn seglats där vattnet som hos Bellman ligger ”likt en spegel”. Mer som i nästa versrad där ”småningom uppblåser vind”.
Den styva kulingen står Coop, Ica och Picsmart för när man tar upp konkurrensen med Mathem.

– Vi har haft en stor efterfrågan på våra skärgårdsleveranser även i år, vilket är fantastiskt kul. Sedan vi startade upp skärgårdsleveranserna under våren har vi hittills sett en ökning med 15 procent jämfört med i fjol, säger marknadschefen Johan Gertell hos di.se.
Mathem har även en konkurrensfördel i att leverera även varor från Clas Ohlson och Kronans apotek.

Året runt-satsning

Coop lanserar, via sitt bolag CBS, ett skärgårdserbjudande i sommar och riktar sig både till bofasta och sommargäster.
Satsningen gäller ett flertal färjelägen och bryggor och både högsäsong och året runt-service.

– Vi fortsätter att öka vår service och adderar fler kanaler där vi kan möta våra kunder och medlemmar. Detta är en service som är viktig för oss att kunna erbjuda, säger Meta Persdotter, vd för CBS, i en pressrelease.

– Efter sommaren är planen att leverera till våra hämtskåp året runt i syfte att ytterligare bredda vårt erbjudande, inflikar Erik Edvardsson, chef för e-handel och varuflöde hos CBS, i samma pressrelease.

Vill också vara med

Även Ica vill surfa på skärgårdsvågen och startade 14 juni leveranser från e-handelslagret i Brunna till delar av Stockholms skärgård.
Leveranserna görs av Skärgårda AB inom en begränsad del av skärgården.

ANNONS
ANNONS

I sommar kommer även en ny konkurrent i form av Picsmart, som i våras tog in 18 miljoner kr i riskkapital.
– Vår plan är att leverera till samtliga öar som Waxholmsbåtarna trafikerar inom kort, säger Picsmarts Ludwig Dinsmore till di.se.
– Vi ser ett ökat tryck i efterfrågan från boende i skärgården om leverans ut till öarna, sammanfattar Dinsmore.

Samtliga aktörer har insett det som Mathem tidigt såg, nämligen att leveranser i skärgården är lönsamma av två skäl.
De som handlar beställer relativt stora mängder varor – och man kan ta rejält betalt för servicen.