Dagens PS

Häng med in i Adastra – trimaran och lyxyacht

Adastra
Superyachten Adastra. (Foto: Burgess Yachts)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 11 aug. 2021Publicerad: 11 aug. 2021

Den 140 fot långa trimaranen Adastra är ett spejsad superyacht som, även i storm, tagit sig runt alla världshaven. Nu får vi en titt inne i båten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyxyachten Adastra mäter hela 140 fot och ser mer ut att komma från stjärnornas krig än ett skepp. Sedan trimaranen levererades har den ägnat nära tio år att utforska hela världen.

”Vi har haft turen att tillbringa minst tre månader per år ombord sedan den byggdes. Vi har tagit oss över Atlanten och Stilla Havet, vi har också varit i de traditionella kryssningsområdena som Medelhavet och Karibien. Adastra är verkligen en stabil och säker havsbåt”, säger ägaren som vill vara anonym till sajten Robb Report.

Prisad designer

Det är den brittiska designern John Shuttleworth som står för den extraordinära skapelsen. Han har kvitterat ut många utmärkelser, för att inte tala om alla superlativer kring Adastra.

”Ingen har någonsin konstruerat eller byggt en sådan båt. Strukturen är en stor teknisk prestation”, säger designerna Shuttleworth,

Adastra byggdes vid McConaghy Boats i Zhuhai, Kina och fick den anpassade designen genom strukturanalyser. Yachtens vågpåverkan smäll och hållbarheten testades via datorsimulationer. Skrovet är byggt av e-glas och kevlar med en kolfiberöverbyggnad. Vikten är smått imponerade 49 ton, något som en vanlig 60-fotare väger.

Miljöfokus

McConaghy Boats

För att kunna minska vikten kraftigt utan att tumma på prestandan specialdesignade McConaghy Boats alla komponenter, såsom luckor, portljus, stegar och gångjärn och tillverkade dessa i kolfiber. I och med att yachtens utformning är både aero- och hydrodynamiskt effektiv och ger både stabilitet och prestanda. Lägg där till båtens superlåga bränsleförbrukning. (Foto: Burgess Yachts)

ANNONS

”Den använder endast en sjundedel av mängden bränsle för konventionella motorbåtar i samma storlek”, säger Shuttleworth och fortsätter:

”Vår förhoppning var att designen skulle representera medvetandet för de miljöfrågor som världen står inför. Samtidigt ger den upphov till förändrade attityder för att minska koldioxidutsläppen och den fossila bränsleförbrukningen”.

Klarar stormar bra

Trots stormar på 50 knop klarar Adastra att ta sig fram genom, utan att de ombord får olustkänslor.

Adastra 23 knop

Med sin toppfart på 23 knop tar sig Adastra fram över haven och i marschfarten tio knop når den fantastiska 10 000 nautiska mil. En skön kryssningsfart är 17 knop och den drivs med en singelmotor, en Caterpillar C18 med 1 150 hästkrafter. För att ladda generatorerna finns två Yanmar på 110 hästkrafter ombord på yachten. (Foto: Burgess Yachts)

Kommer in i grunda vatten

Yachten har endast ett djupgående på 3,9 fot, ungefär 120 centimeter och tar sig i områden som inte traditionella yachter tar sig in i. Adastra är idealisk för till exempel de grunda vattnen kring Bahamas.

Adastra interiör

Det är en lyxyacht vi pratar om och för den fantastiska interiören står den danska designbyrån Jepsen Designs. De låter med sin minimalistiska design i samspel med det naurliga ljuset strömma in för böjda fönster och takfönster. (Foto: Burgess Yachts)

ANNONS
Inredningen

Ljuset belyser de honungsfärgade träslagen och gifter sig med den neutrala färgpaletten i övrigt på ett vackert sätt i den öppna planlösningen. (Foto: Burgess Yachts)

Nio gästplatser

Master-sovrum

Yachten designades för att kunna ha nio gäster och upp till sex personer i besättningen. Ett master-sovrum i aktern i direkt anslutning till huvudsalongen. De båda gästrummen och pentryt ligger nära motorrummet. (Foto: Burgess Yachts)

Bakre däck

Superyachten har ett fantastiskt akterdäck med lounger en uteservering som ligger i lä. Ner mot vattnet går en trappa ner en liten badbrygga. (Foto: Burgess Yachts)

Cockpit

Superyachetns cockpit är inte att leka med. (Foto: Burgess Yachts)

Läs mer: Världens 10 största klassiska superyachter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS