Årligen gör utländska turister sammanlagt cirka 16 miljoner Sverigebesök om året, varav merparten sker under juni, juli och augusti.

ANNONS

Nu rullar Visit Sweden ut en marknadsföringskampanj som riktar sig mot danska och norska weekendresenärer.

”Vi ser en potential att förlänga säsongen, eftersom det finns både internationell efterfrågan och boendekapacitet i Sverige”, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

En fjärdedel av potentiella Sverigeresenärer i VisitSwedens målgrupp planerar eller är intresserade av att spendera en långhelg i Sverige, och många av dem vill komma i april och maj eller i september, oktober och november.

I Danmark rullar just nu weekendkampanjen ”Skåne – Københavns smukke baghave” (Köpenhamns vackra bakgård), med VisitSweden, Tourism in Skåne, Malmö Turism med flera som avsändare. I kampanjen lockar Sverige med ”det goda livet”, det vill säga kultur, mat, shopping och välbefinnande, både i naturen och i myllrande, mysiga städer, där affärerna står öppna även under storhelger. 

Direkt efter påsk startar VisitSweden en digital weekendkampanj i Oslo-området för att få fler resenärer till Skåne, Göteborg, Västkusten, Värmland och Stockholm. Kampanjen ska locka resenärerna med slott och herrgårdar, shopping, nöjen, restauranger, spa samt musik- och sportevenemang.

ANNONS
ANNONS

Intresset för en långhelg i Sverige är störst bland resenärer i Norge, Finland, Danmark, Storbritannien och Italien.

”De senaste åren har visat all time high för utländsk turism i Sverige och säsongsförlängning bidrar till ytterligare positiv tillväxt. Genom effektiv marknadsföring kan vi utnyttja intresset utanför högsäsongen och få fler resenärer till Sverige”, säger Thomas Brühl.