”Där och då bestämde vi oss för att bli den ärliga mobiloperatören”.

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vilka är ni?

”Vi heter Lisa och John! Vi är syskon och tillsammans har vi startat mobiloperatören Fello.”

Hur fick ni idén?

John såg en banner på Telias hemsida om att man kunde starta sin egen mobiloperatör. Nu i efterhand har vi fått reda på att det förmodligen var den enda gången Telia haft denna banner på sin förstasida. Så man kan verkligen säga att slumpen spelade in.”

”När jag såg bannern med texten: ’Vill du bli din egen mobiloperatör?’ blev jag nyfiken och tänkte ’jo men det vill jag ju’ och skickade iväg ett emejl. Jag minns att det var en fredagseftermiddag.”

Berätta mer om bolaget.

”Vi fick svar på mejlet från Telia och där började resan på riktigt. Till en början tänkte vi väldigt brett. Vi skulle sälja allt: mobilabonnemang, mobilt bredband, fast telefoni och vi ville ha både privat- och företagskunder. Vi skulle utveckla egna bokningssystem och andra appar.”

”Sen gjorde vi en marknadsanalys, läste alla PTS och Konsumentverkets branschundersökningar, vi tittade på alla avsnitt av Plus och Uppdrag granskning om mobiloperatörer och läste bloggar för att få en uppfattning om vad konsumenterna ogillade med sin nuvarande operatör.”

”Vi insåg snabbt att telefonförsäljning med oschyssta försäljningsmetoder, bindningstider, uppsägningstider och krångliga avtalsvillkor med olika samtalstaxor var saker som kunderna inte gillade. Även långa ledtider och många olösta ärenden i kundtjänst var något som vi uppmärksammade. Så där och då bestämde vi oss för att bli den ärliga mobiloperatören. Inga bindningstider eller uppsägningstider. Bra fasta priser och tillgänglig kundtjänst. I denna fasen var vi lyckligt ovetande om alla utmaningar som vi hade framför oss och tänkte förenklat; att om vi bara får upp en hemsida så kommer kunderna av sig själv. Så var det inte riktigt (skratt). I denna bransch måste man bevisa att man är en operatör att lita på, man måste bygga förtroende och förtjäna sina kunder. Det tar tid.”

Vad blir nästa steg?

”Att växa. Kanske internationellt. Jag har fått mycket förfrågningar inom Skandinavien. Även nästa år kommer vi att fokusera på tillväxt. I år kommer vi att ha vuxit med cirka 250 procent. För oss är det dock viktigt att växa hållbart, så att vi växer i en takt som vi klarar av.”

ANNONS
ANNONS

”Vi kommer att fortsätta att fokusera på våra fellos (kunder) och lyssna till deras behov och feedback på hur vi kan bli bättre och lansera nya erbjudanden i takt med detta.”

Bästa entreprenörstips?

Ge inte upp. Det är tufft och utmanande ibland, men det är det som gör resan extra lärorik. Och glöm inte bort att ha kul.”

Värsta fallgropen?

”Att inte lita på sin egen förmåga och kapacitet utan tänka att man inte kommer att klara av utmaningarna som kommer. Ofta är man själv sin största fiende.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”Det är svårt att svara generellt på denna fråga, för det är så olika från bolag till bolag. Men tänk på att om någon investerar i ditt bolag så kommer du att ha en relation till de som investerar och det kommer finnas förväntningar och krav. Välj därför investerare som du tror att du kommer kunna samarbeta med. Ni måste inte nödvändigtvis ha samma åsikter i allt, det kan snarare vara en tillgång om ni tänker olika, men att ni har samma värderingar och synsätt på hur ett bolag skall styras är viktigt.” 

Var ser ni er själva/företaget om fem år?

”Om fem år har vi byggt upp ett varumärke att lita på och expanderat till grannländerna i Norden. Vi har utvecklat Fello till nya affärsområden där vi kan göra stor skillnad med ett tydligt kundfokus.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

Johan Hallenby, vd och grundare av träningsföretaget Viscus. Han jobbar otroligt bra med att utveckla konceptet träning på arbetsplatsen och friskvård på företag genom bemanning på plats. Detta med syfte att underlätta för medarbetare att träna och må bra. Det är en win-win för företaget och medarbetarna.”

Namn: Lisa Axelberg
Yrke: grundare
Ålder: 30
Bor: Göteborg
Civilstånd: gift
Gör helst: Åker skidor eller annan sport tillsammans med vänner och familj.
Gör helst inte: lagar mat.
Det vet ingen om mig: Inte särskilt förtjust i att flyga.

Namn: John Axelberg
Yrke: grundare
Ålder: 33
Bor: Göteborg
Civilstånd: sambo snart gift.
Gör helst: reser eller umgås med kompisar.
Gör helst inte: städar
Det vet ingen om mig: När jag var liten så var jag ute så mycket och grävde varje dag att jag hade ryggmuskler när jag var fyra år gammal.

Läs mer på Fello.se