I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

Peo Persson, en driven och hungrig entreprenör med bred kunskap inom ad-tech, marknadsföring, affärsutveckling med en entreprenörsanda och affärssinne.”

Berätta om företaget

”DanAds levererar ett självbetjäningssystem, riktat till publicister och medieföretag, som möjliggör att deras annonsörer kan sköta alla deras annonsköp själva. Bolaget grundades 2014 med kunder såsom Sydsvenskan, Expressen och Dagens Nyheter. Vi är en internationell och snabbrörlig organisation som arbetar mycket nära våra kunder.”

Hur fick du idén?

”Idén kom redan 2011, när jag började utbilda och köpa annonsering åt andra företag. Jag ansåg att det tog för mycket tid och engagemang från både mig som köpare men även från den som skulle sälja annonsen. Det tog 3-5 minuter att genomföra ett annonsköp på Facebook eller Google, men samtidigt kunde det ta upp till 2-3 timmar att göra samma köp hos den lokala tidningen.”

Vad blir nästa steg?

”Vårt mål är nu att växa internationellt. Vi har fått mycket förfrågningar från USA. För bara några veckor sedan presenterade vi musikappen Shazam som kund och nyligen kunde vi berätta om Bloomberg Media även valt att arbeta med vår lösning. Vi har fått rejäl fart på den amerikanska marknaden och det kommer vara en viktig marknad för oss.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”För mig har det varit viktigt att arbeta med VC-bolag som kan tillföra utveckling och tillväxt inom DanAds. Jag tackade nej till några som bara ville stå på sidan, innan allt kändes rätt.”

Var ser du dig själv och företaget om fem år?

”Om fem år är jag förhoppningsvis i en situation där jag själv investerar i entreprenörer som har nytta av min kunskap.”

ANNONS
ANNONS

Bästa entreprenörstips?

”Våga ta risker och våga satsa!”

Värsta fallgropen?

”Att inte ta hjälp av andra. Det är viktigt att inse att man kan inte vara bäst på allt.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

Mike Radoor på Ocast! Han är en fantastisk entreprenör som både har byggt upp och sålt bolag i USA. Nu är han i färd med en spännande ad-tech startup i Sverige.”

Namn: Peo Persson
Yrke: Medgrundare av DanAds.
Ålder: 37
Bor: Yngsjö och Stockholm.
Gör helst (fritid): ”Är med mina barn.”
Gör helst inte: ”Sover.”
Det vet ingen om mig: ”Att jag planerar att flytta till New York, inte ens min fru vet detta.

Följ Peo Persson och DanAds på:

DanAds.se

LÄS OM TIDIGARE ”VECKANS ENTREPRENÖRER”:

ANNONS
ANNONS

Beroende av tekniken: ”Det bor en geek i mig” [DagensPS.se] >

Mediterade med munkar – blev konstnärernas frälsare [DagensPS.se] > 

Reamat på nätet räddar miljön [DagensPS.se] >

Hon är företagens talangscout [DagensPS.se] >

Han hjälper företagare att hitta den rätta [DagensPS.se] >