”De flesta som jobbar på Snappcar drivs av någon form av tanke om positiv påverkan”, säger Fredrik Karlberg.

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

”Jag heter Fredrik Karlberg och är i dag Sverigechef för Snappcar. Jag har jobbat med marknadsplatser online på lite olika sätt hela min karriär och bland annat startade jag en Blocketliknande sajt för lyxhandlare: James Edition.”

Hur fick du iden?

”De flesta person-till-person-bildelarsajterna poppade upp för runt fyra-fem år sedan i Västeuropa, Australien och Nordamerika efter AirBnB:s första framgångar. Då var det mer en fråga om vilka andra varor som inte är för billiga som kan delas. Så i ärlighetens namn var idén nog inte helt unik.”

Berätta kort om ditt bolag.

”Snappcar grundades 2011 och vi är i dag drygt 50 personer totalt i Stockholm, Berlin, Köpenhamn och Utrecht. Bakgrunden och idén är ganska enkel, men genomförandet är desto svårare. De flesta som jobbar på Snappcar drivs av någon form av tanke om positiv påverkan oavsett om det är att reducera antalet bilar, minska parkeringsplatser eller helt enkelt bidra till fler möten mellan privatpersoner.”

Vad blir nästa steg?

”Att växa. Kanske internationellt. Jag har fått mycket förfrågningar inom Skandinavien. Vårt nästa steg är att ändra attityder kring delning i Sverige och att utveckla tekniska hjälpmedel som underlättar delning för bilägarna.”

ANNONS
ANNONS

Bästa entreprenörstips?

”Var generös och relativt öppen med dina konkurrenter och liknande företag inom din bransch. Ibland är det bara de som förstår vad du vill göra och kan hjälpa dig bäst.”

Värsta fallgropen?

”Att inte välja bort saker. Det är lätt att tro att man är någon form av hjälte och lägga jättemycket tid på allt, men det ger sällan den utväxling man behöver. Fokusera och låt vissa saker brinna ett tag. Många startup med nya affärsmodeller har inte hittat sin perfekta ’product market fit’ och då spelar det mindre roll att optimera i varje flöde, utan det är snarare viktigare att ta stora beslut och satsningar.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”På Snappcar tog vi in en investerare från branschen (Europcar Innovation Labs), som hjälper oss med oerhört mycket mer än bara finansiering – vilket vi eventuellt kunde fått mer av på annat håll. Till exempel får vi tillgång till erfarenhet och möjlighet för bra partnerskap, tillgång till bilar i vårt fall.”

Var ser du dig själv/företaget om fem år?

”Delning och bildelning i synnerhet kommer vara väldigt utbrett på de flesta marknader. Bildelningssajterna kommer gå från att vara marknadsplatser till plattformar för både slutkonsument (till exempel reseplanerare) och för OEM/producenter som delar sitt innehåll. När vi kommer dit jobbar jag nog mer med produkt.”

Vem borde bli nästa Veckans entreprenör – och varför?

Zakaria Hersi, Orten.io – han är en förebild och har tagit fler vita innerstadsbor till orten och utbildar nu studenter från orten och ger dem praktik i svenska techbolag.”

Namn: Fredrik Karlberg
Yrke: Sverigechef Snappcar
Ålder: 37
Bor: Stockholm
Civilstånd: Gift
Gör helst: Hänger med familj och kompisar.
Gör helst inte: Jobbar när jag är hemma.
Det vet ingen om mig: Är utbildad naturguide.