”Vi såg hur många kilo reklamblad som danskarna fick varje vecka i sina brevlådor”.

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

”Christian Birch.”

Hur fick du/ni idén?

”När min medgrundare Morten och jag fortfarande bodde hemma hos våra respektive föräldrar, såg vi hur många kilo reklamblad som danskarna fick varje vecka i sina brevlådor. Vi tänkte att erbjudandena i katalogerna var toppen, men vi ville ha dem i digitalt format i stället. Det var så vi fick idén att bygga någon sorts programvara som kan ta de digitala pdf-versionerna av reklambladen och ’dra ut’ alla erbjudanden från dem. Vi lanserade sedan en Iphone-app som gjorde det möjligt att söka efter lokala erbjudanden, baserade på de erbjudanden som vi dragit ut ur reklambladen. Appen drog till sig många och programvaran är fortfarande grunden i ShopGun.”

Berätta kort om bolaget – hur allt startade, vad ni gör…

”ShopGun är Skandinaviens populäraste app för reklamblad och deals, med fler än 2,5 miljoner nedladdningar runt om i Skandinavien. ShopGun gör det möjligt för människor att planera sina inköp tillsammans och sedan hitta närliggande erbjudanden, baserade på shoppinglistan som de skapat i appen. Vi är ett team på 40 personer och vi arbetar främst från vårt huvudkontor i Köpenhamn, men har just nu stort fokus på Sverige. Vår mission är att göra det möjligt att få tag på vad som helst.”

Vad blir nästa steg?

”ShopGun vill hjälpa människor över hela världen att planera sin shopping, så vi tittar på att lansera i många fler länder under 2018. Varje dag försöker vi göra planeringen lättare för människor, samtidigt som vi vill ge dem inspiration genom att göra det möjligt för dem att digitalt läsa reklamblad från försäljare och butiker. I slutändan vill vi att det ska vara möjligt att ta fram ShopGun och hitta vilken produkt som helst.”

Bästa entreprenörstips?

”Kom ihåg att bygga starka värderingar, inte bara en stark produkt. Att ha ett ekonomiskt livskraftigt företag är det enda sättet som man kommer kunna fortsätta leverera för syftet under åren som kommer.”

Värsta fallgropen?

”Som entreprenör tror jag att det är oerhört viktigt att inte jobba i din organisation, utan snarare på den. Bli aldrig för involverad i vardagsaktiviteter. Titta i stället på den större bilden och se till att göra så ditt bolag växer i bästa möjliga riktning.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”ShopGun har bara tagit emot en inledande investeringsrunda, under 2012, från Karsten Ree Holding – som sålde Danmarks största hemsida för begagnathandel, Den Blå Avis, till eBay. Sedan dess har vi fokuserat på att bygga avkastning och på det sättet har vi haft möjlighet att skala upp bolaget utan ett behov av ny finansiering. Därför är vårt råd att man ska komma ihåg att bygga försäljning i startups, samtidigt som man också bygger en stark användarbas.”

Var ser du dig själv/företaget om fem år?

”Om fem år kommer ShopGun vara en plats där man kan hitta de flesta av världens alla produkter och där planeringen går som på räls. Vi kommer vara tillgängliga i största delen av världen och allra viktigast – användas av miljontals människor.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

”Killarna bakom Too Good to Go för det arbete de gjort för att minska matsvinnet.

ANNONS
ANNONS

Namn: Christian Birch

Yrke: Medgrundare av och vd på ShopGun

Ålder: 29 år

Bor: Köpenhamn

Civilstånd: I en relation

Gör helst: Mediterar, surfar, läser och fitnessboxas

Gör helst inte: Upprepande, dagliga sysslor

Det vet ingen om mig: Jag har precis avslutat en niodagars vipassana, tyst meditationsretreat i Schweiz.

Här kan du läsa mer om ShopGun:

Facebook

Hemsida