Sofia Hagelin grundade och drev sajten Resfeber.se i tio år innan hon tog nästa steg. ”Det var dags för något nytt.”

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

”Jag heter Sofia Hagelin och driver modeföretaget Heart of Lovikka. Innan dess startade jag och drev resesajten Resfeber.se. Efter 10 år i resebranschen var det dags för något nytt.”

Berätta om företaget.

”Företaget smög jag igång under min tredje mammaledighet 2009/2010 utan riskkapital. Vi har blivit nominerade till en mängd fina priser: bland annat Rookiepriset, Swedish Fashion Talents samt Årets Modeföretag av Swedish Fashion Council. Vi har många fina ambassadörer som TV-profilen Jenny Strömstedt, trädgårdsdrottningen Victoria Skoglund och till och med Kronprinsessan Victoria har en klänning från oss. Nu har vi en stark tillväxt. Hittills har omsättningen ökat med drygt 50 procent 2017. Och i år firar Lovikkavanten 125 år.”

Hur fick du idén?

”Jag började snacka med min morbror Bengt i Lovikka om vad trist det är att så få stickar lovikkavantar i dag; att hela hantverket håller på att dö ut. Tänk om man kunde ta allt det vackra som finns i arvet och uppdatera det till dagens modebild, tänkte jag. Skapa fina stickade plagg i riktigt bra kvalitet med hållbar produktion. Att hela tiden återkoppla till stickarvet med rå, stilren design, schyssta garner och handarbetade detaljer.”

Vad blir nästa steg?

”Vi har mycket kvar att göra i Sverige, men merkostnaden för oss att öppna upp i fler länder är liten. Vi behöver bygga volym snabbare och därför tittar vi utanför Sverige. Man kommer långt med vår engelska sajt, märker vi, och vi får redan ordrar från Finland, Norge, Schweiz, Tyskland och Storbritannien. I Japan har vi distributör. Vi tittar nu på att etablera en tysk version av Heart of Lovikka för att öka försäljningen där – marknadsunderlaget är ju onekligen större med 83 miljoner tyskar.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”Det går oftast snabbare att skapa tillväxt med extern finansiering. Om ditt mål är att bli stor snabbt är det kanske en klok väg att gå. För mig var det viktigt att äga och styra själv. Dessutom, med min familjesituation med småbarn, har jag låtit det ta längre tid med tillväxten. I dag äger jag fortfarande företaget till 100 procent.”

Var ser du dig själv och företaget om fem år?

”Då är Heart of Lovikka ett väletablerat modemärke för stickat av hög kvalitet i Nordeuropa och jag sneglar på etablering i New York.”

ANNONS
ANNONS

Bästa entreprenörstips?

”Lyssna på kunderna, utforma din produkt efter vad kunden vill ha och ge dina kunder grym service. Nöjda kundambassadörer är guld värt i vår digitala värld. De handlar mer och pratar positivt om ditt företag i sina flöden. Digital kommunikation är det du ska satsa på för att växa: Google adwords, facebookannonsering och organisk trafik har varit avgörande för mig. Och ta alla tillfällen till att få PR. Det finns så många vinklar man kan jobba med till olika medier för att skapa intresse för sitt företag – så kraftfullt och kostnadseffektivt verktyg.”

Värsta fallgropen?

”Att ge upp för tidigt. Det tar tid att bygga ett lönsamt företag utan riskkapital.”

Namn: Sofia Hagelin
Yrke: Grundare av Heart of Lovikka och Resfeber.se
Ålder: 45 år
Bor: Stocksund
Civilstånd: Gift
Gör helst: Sjunger, inreder, fotograferar och är med familjen.
Gör helst inte: Bokföring.
Det vet ingen om mig: Har en dröm om att skriva låtar. Måste verkligen ta tag i den drömmen.

FÖLJ SOFIA HAGELIN OCH HEART OF LOVVIKA PÅ:

Heartoflovikka.se

Facebook

Instagram

Pinterest