Flygresande har fått sig en törn de senaste åren, det anses nästan vara lyxkonsumtion och miljöfarligt. Trycket har ökat på flygbolagen att skapa miljövänligare bränsle och bättre teknik som drar ned utsläppen. Men det är inte bara miljöbränsle och klimatkompensation du ska tänka på inför en flygresa.

Flyg till rätt plats

Fundera när du sitter och väljer flygresa om flyget är rätt val. Att flyga mellan Stockholm-Göteborg är ibland legitimt, ibland måste man komma fram snabbt. Men är det inför en semester kanske tidsvinsten inte är lika stor och det är fullt möjligt att välja tåg istället.

Nya mätningar har visat att inrikes sjötrafik orsakar större utsläpp än inrikesflyg, att ta båten från en stad till en annan leder alltså till större utsläpp än att flyga mellan städerna. Statistik visar att största boven är så klart den kommersiella trafiken, men fritidsbåtar har också stor inverkan, plus att sjötrafik stör inhemska arter som lever längs med kusten och i havet.

Ska du dock resa till en annan kontinent och över havet är det nästan omöjligt att hitta ett annat alternativ, flyg är det absolut bästa sättet att resa.

ANNONS
ANNONS

Flyg med rätt bolag

Genom Avionero och liknande tjänster kan du jämföra flygbiljetter för att hitta de bästa priserna. Det gör det mycket lättare att få en uppfattning om vad en resa till en viss plats kostar och vad som anses vara ett rimligt pris. Efter du har hittat en resa med passande pris kan du gå vidare och läsa om flygbolaget. Det finns numera gott om flygbolag som försöker klimatkompensera sin trafik samt använder miljövänligare bränsle. Vill du flyga mer miljövänligt kanske biljetten är lite dyrare, men du reser med renare samvete.

Enligt Transportstyrelsen är det idag möjligt att blanda i 50% biobaserat jetbränsle och studier pågår för närvarande för att se hur mycket biobränsle kan sänka klimatpåverkan. Biobränslet kan framställas genom förgasning av hushållsavfall och skog, samt framställas av palmolja, oljeväxter och alger. Palmolja är dock i sig själv en kontroversiell produkt som inte borde prioriteras som främsta biomassa vid framställning av biobränsle.

I Norden har SAS, Finnair och Norwegian använt sig av biobränsle men inget flygbolag har gått över till 100%. Vill du läsa mer om Nordens satsning på klimatsmartare flyg kan du besöka NISA som är ett samarbete med flera bolag, myndigheter och flygplatser.