Dagens PS

Vinnergis laddare fasar ut Jönköpings fossilbussar

vinnergi
Om en mobiltelefon skulle laddas i laddstolparna skulle den vara fulladdad på 0,2 sekunder, skriver företaget. (Foto: Vinnergi)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 27 maj 2020Publicerad: 26 maj 2020

Hela Jönköpings bussflotta ska drivas genom el eller biogas efter sommaren nästa år. En nödvändig komponent i detta är de laddstolpar teknikkonsulten Vinnergi har integrerat, vilka löpande laddar upp bussar på ändhållplatser. Det skriver företaget i ett pressmeddelande

ANNONS
ANNONS

Projektledare för byggnationen av laddningsenheterna är Peter Lerge, som ansvarar för att laddningsenheterna är i drift och fungerar när hela stadens bussflotta ska drivas på el och biogas till nästa sommar.

“Det är ett fantastiskt spännande projekt där vi jobbar på obruten mark med ny teknik för att göra stadens bussflotta fossilfri. Tillsammans med vår uppdragsgivare Jönköping Energi utvecklar vi nya rutiner och lösningar för att göra tjänsten bättre och för att bidra till en mer hållbar kollektivtrafik”, säger Peter Lerge, projektledare Vinnergi.

Bussar laddas på några minuter

Längs fyra busslinjer ska tio bussladdare placeras ut så att bussarna ska kunna ladda under tiden som de släpper av eller hämtar upp resenärer – dygnet runt. Laddningsenheterna har en kapacitet på 450 kW vilket innebär att en buss kan bli fullt uppladdad på mellan fem och sju minuter. Skulle man kunna ladda en mobiltelefon i dessa laddare skulle det ta 0,2 sekunder att ladda mobilen. Nu integreras bussladdarna vid fler av stadens busshållplatser inför omställningen då samtliga busslinjer blir el- och biogasdrivna.

“Projektet har hittills varit mycket lyckat och går nu in i nästa fas. Det innebär att laddningsenheter installeras vid fler av stadens ändhållplatser för att förbereda för den kommande omställningen när Jönköpings länstrafik byter ut de sista diesel- bussarna för att driva samtliga linjerna med el och biogas”, säger Mårten Nelson projektägare Jönköpings Energi.

Miljöbesparing på över 200 ton koldioxid

Enligt beräkningar kommer omställningen till mer miljövänliga drivmedel spara cirka 221 ton koldioxid per år – lika mycket som att resa cirka 10 varv runt jorden med diesel-buss. Omställningen minskar även svaveloxiden i luften vilket kan bidra till en bättre och renare luft i Jönköping med omnejd.

Miljön i stadskärnan kommer också förbättras då elbussarna i stort sett kör ljudlöst. Minskat buller och vibrationer skapar även en bättre arbetsmiljö för busschaufförerna. Pilotprojektet stöds av många aktörer, bland annat har Naturvårdsverket stöttat projektet tack vare de stora miljöbesparingar som projektet bidrar till.

ANNONS

“Det är otroligt roligt att jobba med projekt som bidrar till en bättre miljö och ett hållbart samhälle. Vi ser oss som omtänksamma framtidsintegratörer som realiserar smarta samhällen där den gröna omställningen kommer alla till nytta. Hela Vinnergis verksamhet grundas i vår passion för ny teknik och smarta samhällen där tekniken arbetar för människan. Elbussarna i Jönköping är ett tydligt exempel på just det”, säger Pierre Wallgren, VD på Vinnergi.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS