Dagens PS

Soldrivna elfordon nästan redo för avfärd

The first-generation Lightyear One
Lightyear One kombinerar solceller och laddning av batterier. (Foto: Lightyear)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 09 nov. 2021

Allt fler företag utvecklar soldrivna elfordon som kan vara redo för marknaden inom kort. Samtidigt rusar investeringarna inom sektorn till nya rekordnivåer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att soldrivna elfordon är heta råder det inget tvivel om. Privata företag inom sektorn har fått in 117 miljoner dollar hittills i år, upp från mindre än en miljon dollar för fem år senare, rapporterar Wall Street Journal. 

Biltillverkarna har experimentaret med soldrivna bilar i åratal men inte hittat lösningar som ser fordonen köra långt.

Kombo batterier och sol

För tillfället finns det en rad tillverkare som satsar på olika designade fordon. Ibland handlar det om en kombination av sol- och elbil, som till exempel The Lightyear One.

Bilens solceller klarar resor på upp till sju mil, sedan tar batterierna över resten.

“Du behöver bara ladda bilen för riktigt långa resorna” förklarar Lex Hoefsloot, Lightyears vd.

Den kommer börja produceras nästa år och planeras att säljas i Europa för motsvarande runt 1,5 Mkr. Företaget kommer släppa en billigare modell 2025.

Olika designs

ANNONS

Det finns även andra former och designs för framtidens fordon. Vissa liknar inte ens bilar utan har två- eller tre hjul som tvåsitsiga trehjulingen Aptera.

Solcellerna på den större versionen kommer täcka många kvadratmeter och räcka till omkring sex mil, för att sedan låta batterierna ta över resan.

De nya fordonen är delvis beroende av att solen lyser då de fungerar sämre vid molnigt väder, vilket kritiker har hävdat. En av dem är Teslagrundaren Elon Musk som har sagt att solceller inte passar på bilar eftersom de ofta befinner sig i garage och har begränsad yta som vetter mot solen. För ett par år sedan lade han dock fram integrerade solceller som ett alternativ.

Läs även: Snabb utrullning av tunga elfordon

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS