Företaget Sculptur tillverkar designmöbler av återvunna fisknät, nu ska bolaget återvinna plast från uttjänta stötfångare tillsammans med Volvo och Volkswagen.

ANNONS

Varje år skrotas cirka 200 000 bilar i Sverige och nu går Volvo Cars och Volkswagen Group samman i ett projekt för att plasten från stötfångare ska återvinnas. Av plasten ska företaget Sculptur i Karlshamn skapa nya produkter.

Bilproducenternas ansvar

Förutom att cirka 200 000 bilar skrotas varje år i Sverige, görs ungefär 26 000 stötfångarbyten på Volvobilar varje år. Det är bilproducenternas ansvar att se till så att 95 procent av bilen återanvänds eller återvinns.

”En utmaning vi har är att göra det här så bra som möjligt ur miljösynpunkt och att återanvända materialen är betydligt bättre än att elda upp plast och energiåtervinna den”, säger Anna Henstedt till Dagens Nyheter.

Hon är miljöansvarig på branschorganisationen Bil Sweden, en annan av intressenterna bakom projektet som kallas Bumper.

Fler är med i projektet

Även Motorbranschens riksförbund, återvinningsföretaget Stena Recycling, försäkringabolaget If och det statliga forskningsinstitutet Rise finns med i projektet.

Ett hållbart material skapas av den återvunna plasten från stötfångarna genom att glasfiber tillförs. Till att börja med ska stolar tillverkas av materialet. Framöver är tanken att fler produkter ska skapas och fler intressenter ska engageras, exempelvis fler bilmärken.

Möblerna får QR-kod

”Jag tycker det är väldigt spännande att två av världens stora biltillverkare och konkurrenter går samman och säger att den här produkten äger vi och driver gemensamt”, säger Glenn Mattsing, vd för Sculptur, till DN.

Han berättar vidare att möblerna som nu tillverkas ska få en QR-kod, så att den som köper dem vet precis varifrån den återvunna plasten kommer och hur den åter ska återvinnas.

Miljön är största vinnaren

En ny bil består av ungefär en femtedel plast och Tom Engbom på Volvo Cars säger till DN att Volvo satt som mål att 25 procent av plasten i Volvobilarna ska vara återvunnen år 2025.

ANNONS
ANNONS

”Metall vet vi hur vi ska ta hand om, plast är lite svårare. Jag ser absolut en möjlighet att plasten från stötfångarna blir till delar i våra bilar i framtiden, säger Tom Engblom till DN.

Mårten Blomroos på Volkswagen Group hoppas att man snart också kan involvera flera andra bilmärken i projektet, som han tycker bara har vinnare, varav den största är miljön.

Läs mer: Ny rapport: Brittisk plast dumpas och bränns i Turkiet