Svenska ståljätten SSAB håller i taktpinnen i den gröna omställningen av stålproduktionen. ”Det är verkligen inget man lär sig över en natt”, säger vd Martin Lindqvist.

annons
annons

Han intervjuas i Affärsvärlden och förklarar att övergången till fossilfri ståltillverkning är nödvändig. Koldioxidboven SSAB tar därför på sig ledartröjan i bytet från kol till el.

”Vi har i dag bland världens mest koldioxideffektiva stål­produktion från järnmalm och vi försöker ständigt att bli mer effektiva, men man når en punkt där man inte kommer längre. Då kräver det nytänkande”, säger Lindqvist till AFV.

Ambitionen: Fossilfritt 2045

Avsikten är att den revolutionerande tekniken ska användas även i USA, där SSAB har två stålverk. Målet är att stålbolaget ska vara fossilfritt 2045.

Till sommaren är planen att SSAB ska bli först i världen med att producera fossilfritt stål och avtal har även tecknats med Volvo Group om att utveckla fordon byggda på fossilfritt stål.

”I vår fossilfria värld ingår att också transporter ska vara fossilfria, både våra egna interna och externa. För det krävs att transportmedlen byggs fossilfritt och också drivs fossilfritt, med till exempel el eller vätgas”, säger Martin Lindqvist i AFV-intervjun.

Martin Lindqvist hoppas att Scania förblir en av SSAB:s nyckelkunder, samtidigt är lastbilsjätten Scania en av investerarna och har tecknat avtal med den blivande SSAB-konkurrenten H2 Green Steel.

”Vi är till salu varje dag på börsen”

Martin Lindqvist återkommer flera gånger i intervjun till att SSAB ”klart leder den gröna omställningen i stålindustrin”.

ANNONS
ANNONS

Internationellt är bolaget emellertid en liten spelare som enligt AFV bara har en halv procent av den globala stålproduktionen. Dock riktas världens blickar mot SSAB på grund av det innovativa klimattänket i sektorn.

På frågan om bolaget fått några uppköpserbjudanden, svarar Lindqvist med ett skratt att SSAB ”är till salu varje dag på börsen”.

Läs även: Stål och skog väntas leda börsfest [DagensPS.se] »