Stena Line har tecknat ett avtal med Danmark om en fossilfri färjelinje mellan Göteborg och Fredrikshamn. Men för att nå målet med elfärjor krävs även elförsörjning på den svenska sidan.

ANNONS

Avtalet innebär ett viktigt steg mot omställningen inom sjöfarten.

”Det avtal vi undertecknat är som vi ser det historiskt och ett stort steg på vägen mot att Göteborg–Fredrikshamn ska kunna bli världens första fossilfria färjelinje i sitt slag”, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, till Di.

Skrevs på

Avtalet mellan Fredrikshamns kommun, Fredrikshamns Hamn och svenska färjerederiet Stena Line undertecknades på måndagen, och innefattar två batteridrivna Stena-färjor senast 2030.

Avtalet innebär att Stena Line själva investerar i de två färjorna som kostar omkring tre miljarder kronor.

Den danska sidan ansvarar för elkapaciteten och laddningsmöjligheterna.

ANNONS
ANNONS

Än så länge är färjorna bara på planeringsstadiet – ”bland annat är batterierna fortfarande för tunga och stora. Men utvecklingen går rasande fort och vi bedömer att vi kommer att kunna beställa fartygen senast runt 2027”, klargör Niclas Mårtensson.

Två nya elfärjor ingår i rederiets mål om att reducera sina utsläpp med 30 procent till 2030, med nettonoll 2050.

Bromskloss i Sverige

En annan stor bromskloss i arbetet är att säkra elförsörjningen även på den svenska sidan.

Energibolaget Göteborg Energi har redan gått ut med varningar att bristen på elnätskapacitet hotar tunga investeringar. Därför måste stämnätet snabbt byggas ut i Göteborgsregionen.

Niclas Mårtensson instämmer.

ANNONS
ANNONS

”Utan tillräckligt med el kommer varken vi i näringslivet eller samhället i övrigt att klara klimatomställningen framöver”, säger han och tillägger:

”Budskapet till myndigheter och politiker är att tillståndsprocesserna dessutom måste kortas radikalt.”

Läs även: Familjeföretaget gjorde brakförlust [Dagens PS]