Dagens PS

Nestlé erkänner: Majoriteten av bolagets mat ohälsosam

Nestlé
En majoritet av Nestlés mat är ohälsosam, enligt ett internt dokument. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 31 maj 2021Publicerad: 31 maj 2021

Nestlé är världens största matföretag. I ett internt dokument erkänner de att 60 procent av bolagets produkter inte lever upp till en “erkänd definition av hälsa”. 

ANNONS
ANNONS

Dokumentet är en intern presentation som cirkulerat bland toppchefer i Nestlé, som Financial Times fått tag på, som visar att bara 37 procent av företagets produkter når upp till en ranking av 3,5 stjärnor i Australiens system för hälsorankning, exklusive produkter som djurmat och specialiserade medicinska näringsprodukter.

Bara 4 procent av företagets dryck hälsosam

Enligt dokumentet är just 3,5 stjärnor en “erkänd definition av hälsa”. Gällande mat och dryck så når endast 30 procent av Nestlés mat och 4 procent av företagets dryck upp till den standarden, exklusive rent kaffe.

“Vår portfölj är fortfarande underpresterande mot externa definitioner av hälsa i ett landskap där regulatoriskt tryck och konsumenternas krav skjuter i höjden”, står det i presentationen enligt Financial Times.

Nestlé försöker att anpassa sin verksamhet efter nya krav på mer hälsosamma produkter. Företaget har sålt divisioner som producerat mindre hälsosamma produkter och samtidigt satsat på till exempel plantbaserade köttalternativ.

”Under de senaste åren har vi lanserat tusentals produkter för barn och familjer som möter externa näringsmål. Vi har också distribuerat miljarder doser av mikronäringsämnen via våra prisvärda och näringsrika produkter”, säger en talesperson för Nestlé till Financial Times.

“Inkluderar att ha lite utrymme…”

Företaget säger sig satsa på att leverera nyttigare produkter och reducera hälsoproblemen som kommer med fetma. De vill dock inte erkänna att processad mat som görs av Nestlé och andra multinationella bolag tenderar att vara onyttig.

ANNONS

”Vi tror att en hälsosam kost innebär att hitta en balans mellan välbefinnande och njutning. Detta inkluderar att ha lite utrymme för onyttiga livsmedel som konsumeras med måtta.”

“Vår reseriktning har inte förändrats och är tydlig: vi kommer att fortsätta att göra vår portfölj bättre och hälsosammare”, skriver företaget.

Läs mer: Se upp! Har du dessa skräpaktier?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS