Neste, världens största tillverkare av förnybar diesel, skapar hållbart flygbränsle av använd matolja.

ANNONS

Det finska petroleumbolaget Neste skapar en ny marknad för flygbränsle med låg koldioxidhalt, och de är säkra på att deras hållbara flygbränsle, SAF, kommer tilltala företag som vill få ned sina utsläpp.

Bolaget tror inte att bränslets högre pris kommer vara ett problem när folk börjar resa igen, efter pandemin.

”Folk kommer börja resa igen, men de vill flyga på ett mer hållbart sätt”, sade Nestes vd Peter Vanacker i en intervju, skriver Bloomberg. ”Precis som vi gjorde med förnybar diesel, vi skapar den här marknaden”, fortsatte han.

1,5 miljoner ton per år

För att skapa mer hållbart flygbränsle investerar det finska bolaget 230 miljoner dollar i sitt raffinaderi i Rotterdam och expanderar sin anläggning i Singapore. Från slutet av 2023 kommer Neste kunna tillverka 1,5 miljoner ton av sitt flygbränsle varje år.

Nu ligger bolagets tillverkning av SAF på 100 000 ton per år, att jämföra med de 300 miljoner ton fossila bränslen som flygbranschen använde årligen, innan pandemin.

Biodiesel blev kassako

I mer än ett årtionde har Neste tillverkat biodiesel, bolaget gjorde sin första investering i förnybar teknik är 2005. Biodieseln var först en förlustaffär, men blev bolagets kassako 2018.

En av de tekniker som flygbolag tittar på för att få ned sina utsläpp är biobränslen. Finnair sade nyligen att de ska köpa 20 elflygplan för att använda till korta flygningar med början runt 2025, de tittar även på syntetiska förnybara bränslen.

ANNONS
ANNONS

Görs av olja från skräpmat

Förnybart flygbränsle görs av rester och avfall som matolja och animaliskt fett. Dessa bränslen minskar koldioxidutsläppen med så mycket som 80 procent. Innan Nestes SAF lämnar raffinaderiet blandas det med upp till högst 50 procent fossilt bränsle.

Förutom Finnair köper även andra flygbolag och flygplatser SAF direkt från Neste. Neste testar också att sälja sitt hållbara flygbränsle direkt till företag.

Läs mer: Flygbolaget visar intresse för svenskt elflygplan