Det var en rejäl ökning i global mediebevakning av hållbarhet 2020. Men bara en tredjedel handlar om sådant som fondförvaltare vill få ut. 

annons
annons

Mediebevakningen av investeringar inom hållbarhetsfrågor, på engelska sammanfattat med termen ESG (Environmental, Social and Governance), har enligt en ny rapport från konsultföretaget Cognito ökat med 75 procent 2020.

”Medietäckningen av ESG-investeringar ökade med 75% 2020 jämfört med 2019 i vårt globala urval. För marknadsförings- och kommunikationsteam hos kapitalförvaltare är det nu den största utmaningen att marknadsföra och differentiera deras företags ESG-kapacitet”, säger Andrew Marshall, vice ordförande på Cognito.

Enligt rapporten finns det ett gap mellan vad fonder vill få ut för information och vad media faktiskt rapporterar om.

Bara en tredjedel av de finansiella nyheterna inom ESG-segmentet relaterat till specifika investeringar eller initiativ från fondmäklare. Resten handlar om bredare trender, som greenwashing, portföljhantering, resultat, risk och total tillväxt inom ESG-segmentet, enligt rapporten.

”För de flesta kapitalförvaltare kommer täckningen i de stora medierna i stor utsträckning att ske i ”multi-firm” berättelser – och så utgående kommunikationsstrategier bör spegla det. Det innebär, när det är möjligt, att driva mer kring ESG: s totala investeringar och strategi, tillsammans med områden som verkar underutnyttjade områden som engagemang, förvaltning och avyttring”, säger Andrew Marshall angående mediebevakning om hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Så undviker du fondernas ”greenwashing”