Dagens PS

Biltillverkarnas krediter nere på skräpnivå

Produktionstoppen orsakad av coronaviruset har förödande effekt på bilindustrin. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 27 mars 2020Publicerad: 27 mars 2020

Den sedan tidigare ansträngda globala bilindustrin står inför ett stålbad som kan skapa stora förändringar med sammanslagningar. Kreditvärderingar sjunker till “skräp-nivå”. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Automotive News Europa rapporterar att BMW, Ford och Toyota nedgraderades av Moody’s Investors Service och deras stora europeiska, amerikanska och japanska konkurrenter bevakas för möjliga nedskärningar eftersom coronapandemin ökar riskerna för bilproducenter över hela världen.

Fords kredit får skräpbetyg

BMW, den europeiska biltillverkaren med den bästa kreditprofilen, sjönk en nivå till A2, medan Fords betyg sjönk till Ba2 vilket anses vara ett ”skräpbetyg”. Samtidigt har Moody satt General Motors under granskning tillsammans med Daimler, Jaguar Land Rover, Groupe PSA, Renault, Volkswagen, Volvo Cars och McLaren Holdings. I Japan nedgraderades även Toyota, Nissan och Honda under torsdagen.

“BMW: s nedgradering utgjordes av dess redan svaga ställning inom kategorin A1”, säger Moody’s. Den München-baserade biltillverkaren varnade förra veckan för att både vinst och försäljning skulle sjunka betydligt i år då pandemin stör produktionen och leveranserna. Företaget går sedan mer än två veckor på tomgång i sina europeiska anläggningar och nu är även deras största anläggning i USA i South Carolina drabbad.

”Den snabba spridningen av utbrottet, en försämring av de ekonomiska utsikterna och fallande oljepriser skapar en allvarlig och omfattande kreditchock,” säger Moody’s i ett uttalande. “De kombinerade krediteffekterna av denna utveckling är unika.”

Biltillverkare och deras leverantörer har stoppat fabriker på båda sidor av Atlanten som en del av åtgärder för att isolera befolkningen och begränsa resor. Vågen av produktionsstopp inträffade när det virala epicentret flyttade till Europa från Kina och nu intensifierades i USA.

”Efterfrågan kommer att minska betydligt under de kommande månaderna, särskilt i Europa och Nordamerika”, sade Moody’s. Man räknar med att den globala efterfrågan kommer att krympa cirka 14 procent år 2020 och kan sjunka med ungefär en tredjedel under det andra kvartalet.

Japanska biltillverkare extra sårbara

ANNONS

”Japanska biltillverkare är särskilt sårbara på grund av den pandemi som förvärrar projekterade konjunkturnedgångar och förändringar i konsumenternas beteende”, säger Moody, ”och det lämnar dem sårbara för förändringar under dessa unika förhållanden.”

Toyota, som hade den starkaste kreditprofilen bland Japans bilföretag, sänktes till A1 från Aa3, medan Honda nedgraderades till A3 från A2. Nissan, som har upplevt rekordlåga vinster och turbulens inom organisationen sedan arresteringen av före detta ordföranden Carlos Ghosn i november 2018, hade redan det lägsta kreditbetyget bland Japans tre främsta biltillverkare. Moody’s sänkte Nissans betyg till Baa3 från Baa1.

Moody’s antar för närvarande att GM och Fords helårsleveranser kommer att sjunka med så mycket som 18 procent, även om det varnade “risken för nackdelen är betydande.” S&P Global Ratings rankar fortfarande Ford ett steg över skräp. På onsdag satte företaget även GM: s betyg på negativa åtgärder.

“Biltillverkarnas kreditrankning blir alltmer under tryck och vi misstänker att fler nedgraderingar kommer att ske med Ford och Renault som eventuellt kommer att falla tyngst, sa Bloomberg Intelligence analytiker Joel Levington i en kommentar.

Statligt stöd i Frankrike

Den franska finansministern Bruno Le Maire identifierade den här veckan att landets bil- och flygindustri är i behov av statligt stöd. Den franska staten har innehav i både Renault och PSA. Renaultordförande Jean-Dominique Senard har avfärdat en återgång till nationalisering av biltillverkaren men sa till Le Parisien att biltillverkaren kan begära regeringsgarantier.

VW Groups globala försäljningschef Jürgen Stackmann berättade för Frankfurter Allgemeine Zeitung att han förväntar sig en “normalisering” av situationen på den tyska tillverkarens hemmaplan till sommaren. ”Coronaviruset försvinner inte helt då, men samhället och ekonomin kan inte klara av en nedstängning om det varar längre”, uttryckte han.

Moodys senaste rapport avseende Fiat Chrysler Automobiles (FCA), visade på en osäker riktning. Den italiensk-amerikanska tillverkaren står inför samma situation som de flesta andra, men den planerade sammanslagningen med PSA kan eventuellt leda till en högre klassificering av den sammanslagna gruppen än Fiat Chryslers nuvarande fristående betyg.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS