Sabina & Friends levererar uthyrda kläder på ett klimatsmart sätt. Redan 2010 förde företaget in delningsekonomin i modebranschen.

Berätta om Sabina & Friends och vad som gör er speciellt?

”Vi är som Spotify för damkläder. Sabina & Friends är pionjärer inom uthyrning av kläder för kvinnor. Bolaget drogs igång av två pionjärer, Åsa & Unni, 2010. De såg behovet av att kunna ha kläder till såväl jobbet som festen utan att behöva ”äga” allt själv, det vill säga de var tidigt ute med delningsekonomin”.

”Bolaget har funnits i centrala Stockholm med butik som sedermera utvecklats till e-handel.
Tyngdpunkten är dock ”offline”-verksamheten. I höstats lanserades en ny sajt som finansierats via att ett antal kunder investerat i bolaget”.

”Fokus var nu att växa från den stabila (men lilla) verksamheten i centrala Stockholm till att nå fler kunder via nätet. Detta i samband med att ”omvärlden” börjar acceptera detta behov – hållbarhet inom mode. Man kan lugnt påstå att Sabina & Friends startade cirka 10 år ”för tidigt”

Hur påverkar coronaviruset?

”Kunder hoppar av eller pausar sin abonnemang, så vår månatliga intäkter viker.  Vår affärsmodell bygger även på att köpa in kläder per säsong som hyrs ut. Vid slutet av varje säsong så säljer vi ut kläderna. Denna utförsäljning låg planerad precis i skarven när coronaviruset bröt ut.

ANNONS
ANNONS

I korthet så är vårt bolag idag i behov av ”uthyrning online” och ”offline” samt med att driva den planerade utförsäljningen. Läget, som med flera bolag, blir nu ansträngt eller akut.

”Vi var helt enkelt på väg in i en marknad som börjar se och förstå vårt erbjudande, samt att försöka flytta beteendet, och även flytta beteendet mer online”.

Hur har ni märkt att näringslivet försöker hjälpa varandra?

”Vi ser givetvis alla möjliga ansträngningar i nyhetsflöden”.

Läs mer om Sabina & Friends.

PS Supporten
Under coronakrisen är extremt många företag hårt drabbade, speciellt Sveriges småföretagare. PS Supporten är Dagens PS stöd för att med annonsering och artiklar om dessa bolag stödja svenskt företagande. Givetvis helt kostnadsfritt. För tillsammans hjälper vi varandra.

Vill du också få en artikel eller annons om ditt bolag som stöd under krisen – maila till [email protected] och skriv några ord om ditt bolag och de utmaningar du möter nu.