Ja, det är så många kallar Jaguar E-Type. Få bilar framkallar sådana känslor som denna engelska ”katt”, med sin långa motorhuv, mjuka linjer och slanka midja, gör. Att denna sportbil skulle bli en av historiens mest eftertraktade bland entusiaster och placera sig i samma ”division” som den klassiska Mercedes 300 SL med måsvingedörrarna, var nog inte många som trodde.

Under 50-talet var Jaguar mycket framgångsrika med en modell som kallades D-Type, en strömlinjeformad bil med en lågt placerad motor och självbärande kaross ihopskruvad med en hjälpram som bar upp motorn. NärJaguar drog sig ur tävlandet så beslutade man sig att sälja kvarvarande bilar till hugade spekulanter efter att man modifierat modellen med ett passagerarsäte med egen dörr och större vindruta. Modellen hette XKSS och var föregångaren till E-Type.

Produktionen av XKSS upphörde i februari 1957 då fabriken på Browns Lane i Coventry brann ner till grunden och då hade man bara byggt 16 bilar. När fabriken var återuppbyggd valde Jaguar att prioritera personbilar men Jaguars ägare Sir William Lyons kunde inte släppa tanken på att bygga attraktiva sportbilar. De framgångsrika italienarna skulle inte få hela kakan när Jaguar varit så framgångsrika med XK150 och D-Type.

Jaguars bildesigner Malcolm Sayer, som egentligen var aerodynamik matematiker och ingenjör med förflutet från flygplanstillverkaren Bristol, fick i uppdrag att rita en kaross som skulle ta över rollen från XKSS. Kravet var att den skulle följa samma mjuka linjer som D-Type men samtidigt vara så modern att den kunde ta sig an 60-talet med klassiska märken som bl.a. Aston Martin, Ferrari och Corvette.

Resultatet blev återigen en självbärande kaross som hämtat sina former från flygplansvingens mjuka profil och som placerades på en fackram av stål. Under den långa huven placerade man en 3.8 liters sexcylindrig motor som man hämtat från XK150 och som producerade 285 hk, 0-100 km/h på 7 sekunder och den för tiden hisnande toppfarten på 240 km/h. Nu skulle italienarna och jänkarna få sig en match om den exklusiva sportbilsmarknaden.

På 1961 års bilsalong i Genève presenterade Jaguar E-Type för första gången och den blev en omedelbar succé. Succén fortsatte på bilmässan i New York några veckor senare då man sålde en bil i timmen. Väntelistan växte och ordervärdet var uppe i 11 miljoner pund redan innan man hunnit visa bilen hemma i England. En stjärna var född och framtiden skulle göra den till en ikon.

ANNONS
ANNONS

Förutom designen så var en bidragande orsak till succén det moderata priset i förhållande till prestandan. E-Type kostade ungefär lika mycket som t.ex. Mercedes 230 SL som hade 100 hk mindre och en betydligt sämre prestanda och mindre än hälften jämfört med den enda bil som kunde konkurrera med E-Type vad gällde prestanda, Ferrari 330 GT.  Som ett exempel var priset på en 3.8 liters E-Type i mitten av 60-talet under 40.000 kr i Sverige. 1964 ersattes 3.8 liters sexan med en 4.2 liters sexa med samma effekt och 1971 fick E-Type en 5.3 liters V12:a på 272 hk.

Jaguar E-Type hade stora framgångar på racerbanor över hela världen

När produktionen upphörde 1975 så hade Jaguar producerat över 72.500 bilar, cabrioleter, coupéer och 2+2 sitsiga varianter. Man hade tagit mängder med segrar på racerbanor men den viktigaste vinsten var bilvärldens beundran och framtidens ikoniska status. Än idag är det få bilar som väcker sådana känslor som Jaguar E-Type och det märks på den värdeökning modellen har genomgått och som ser ut att aldrig upphöra. Den en gång så prisvärda sportbilen har blivit en av bilvärldens mest värdefulla investeringar som lockar spekulanter över hela världen som älskar designen, för visst är den vacker? Även Enzo Ferrari tyckte att det var världens vackraste bil och det vill inte säga lite.

Vill du investera i en samling klassiska sportbilar? Så här gör du

Bli delägare i Sportbilsfonden, Sveriges i särklass roligaste investering. En investering i klassiska sportbilar har över tid överträffat alla börser och samtidigt varit lika stabil som Svensk skog. Som delägare väljer du själv hur mycket du vill investera. Vanligast är ett investeringsbelopp mellan 50 000 – 500 000 kr.

Oavsett investeringsbelopp blir du delägare i hela samlingen och som delägare får du löpande uppdateringar och exklusiva inbjudningar via våra medlemsutskick. Som aktieägare i Sportbilsfonden blir du automatiskt medlem i vår delägarklubb där du kommer att bli inbjuden till våra olika typer av delägarevent, de flesta exklusiva för delägarna. Bland Sportbilsfondens delägare finns såväl företag som privatpersoner.

Bli delägare genom att klicka här.

För mer information, klicka här.