Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

De banar väg för användarbaserad bilförsäkring

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 02 dec. 2021

Ny teknik skapar stora möjligheter till förändringar på ofta lönsamma och i många stycken konservativa försäkringsmarknaden.

Mest läst i kategorin

Genom att använda uppkopplade plattformar för realtidsinsamling av kördata kan man prissätta försäkringar som bygger på den enskilda individens beteende och körsträcka.

I dag baseras försäkringspremier först och främst på historisk statistik och uppgifter om kunden som den inte har möjlighet att påverka själv.

I fallet med motor- och trafikförsäkring vägs bland annat ålder, kön, skadehistorik, bilmodell och gissat antal körda mil in för att få fram en premie. Det innebär att mer ansvarsfulla förare är med och betalar för de som är mindre ansvarsfulla.

Beräknar försäkringspremier med datainsamling i realtid

“På de större internationella marknaderna är trenden tydlig med att användningsbaserad bilförsäkring, sk UBI, tar marknadsandelar, då det både är riskreducerande och mer rättvist mot slutkunden. Den ständigt växande svenska konsumentmarknaden för motor är drygt 30 miljarder SEK i premievolym, fördelat på knappt 4,9 miljoner personbilar, vilket borgar för en betydande marknadspotential bara på den svenska hemmamarknaden,” säger Carl Johan Thorsell, vd för Paydrive.

Paydrive genomför en nyemission på 20 MSEK före emissionskostnader.

Det är här insurtechbolag som noteringsaktuella Paydrive kommer in i bilden. Med hjälp av datainsamling i realtid tar man fram försäkringspremier som också väger in hur du faktiskt kör din bil. Tekniken ger möjlighet till mer rättvisande riskbedömningar som också manar föraren till att ta ansvar i trafiken.

Paydrive

Paydrive samlar in data i realtid för att erbjuda individuella försäkringspremier baserade på din faktiska körning.


Insurtech – snabbt växande del i en stor marknad

Den svenska försäkringsmarknaden består av ca 325 försäkringsföretag och kan delas upp i pensions- och livförsäkringar samt skadeförsäkringar. Trafik- och motorförsäkringars ca 33 miljarder SEK årligen, utgör det största segmentet av skadeförsäkringarnas totala volym om ca 98 miljarder årligen.

Den globala marknaden för insurtech uppgår till ca 38 miljarder SEK 2021. Den beräknas växa till 60,9 miljarder dollar till 2028. Lösningarna som uppstår inom insurtech används i första hand av försäkringsbolag och tillväxten kan tillskrivas ett ökat behov av att förstå försäkringstagarna.

Oligopol på trafikförsäkringar

I Sverige står fyra bolag för 90 procent av den totala motor- och trafikförsäkringsmarknaden. Det är en bransch som historiskt sett förändrats långsamt.

Paydrive

De fyra största bolagen inom motor- och trafikförsäkringsmarknaden står för över 90 procent av verksamheten. (Källa: Svensk Försäkring)

Men digitaliseringen har ökat kundernas förväntningar på digitala, transparanta och moderna lösningar. Den har också medfört möjligheten att samla in data i en helt annan utsträckning än förut. Allt bäddar för att den nya teknikens möjligheter kommer att driva på stora förändringar. Och den utvecklingen kommer det också sannolikt komma fram nya vinnare – de som anammar den nya tekniken på ett smart sätt.

Tekniken öppnar nya dörrar

Det innebär att det finns en öppning för bolagen som kommit längst inom insurtech och är redo för framtidens försäkringsmarknad. Oligopol som nu dominerar marknaden, som inte lyckas anpassa sig till digitaliseringen, kommer då att få det tuffare.

Därför är det möjligt för bolag med rätt inriktning att göra anspråk på större marknadsandelar. Digitaliseringen är redan här och förändringarna tar redan plats och den som redan är i framkant har mycket att vinna.

Tiden för insurtech

Vi står med andra ord inför stora skiften på försäkringsmarknaden i stort. Inte minst motor- och trafikförsäkringsmarknaden drivet av möjligheten att samla in data i realtid. Med konsumenter som ställer allt högre krav på digitalisering och transparens i kombination med en önskan om lägre försäkringspremier är det bara en tidsfråga innan marknaden måste anpassa sig.

Om de stora bolagen inte förändrar sin verksamhet snabbt nog till de nya tekniska möjligheterna så skapas ett utrymme för nya innovativa uppstickare att ta plats. Insurtechbolag som Paydrive har redan börjat och är redo att leverera moderna lösningar för en digital försäkringsmarknad.

Paydrive ska lista bolagets aktie på NGM Nordic SME och genomför nu en nyemission som tillför bolaget 20 MSEK, före avdrag för emissionskostnader.

Läs även: Investera i framtidens bilförsäkringar 

Erbjudandet i korthet

Inbjudan till teckning av units i Paydrive AB (publ) inför upptagande till handel NGM Nordic SME. Välkommen att teckna via länkar nedan.

Erbjudandet: Omfattar högst 1 170 000 nya aktier och 780 000 teckningsoptioner av serie T01 (”unit”). Vid full teckning kommer bolaget att tillföras högst 20 MSEK före emissionskostnader.
Teckningskurs: 51,30 SEK per unit, vilket motsvarar 17,10 SEK per aktie. Courtage utgår inte.
Teckningsperiod: 23 november 2021 – 7 december 2021.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

Senaste nytt