God fortsättning på det nya året. Nytt år innebär nya mål. De flesta människor sätter aldrig mål över huvud taget och då blir det som det blir. Det är så klart helt ok men om du vill ha mer styrning på ditt liv och är du en person som gillar resultat är det nödvändigt att sätta mål. Om vi inte har tydliga och mätbara mål är det omöjligt att nå dem. Så skippa nyårslöften och lägg tid på att sätta roliga och stretchande mål i stället.

Vi har som vana att varje år sätta en intention (avsikt, syfte, riktning) och tydliga mål inför det kommande året. Det innebär också att vi kan stämma av och mäta resultatet i slutet av varje år samt mäta delmål under året. Detta är också obligatoriskt för våra kunder.

Här är fem tips på hur du kan förbereda dig samt sätta tydliga och utmanande årsmål:

1. Börja med att stänga föregående år. Gå igenom månad för månad och skriv ner höjdpunkter, utmaningar samt framgångar. Sluta med sådant som inte har fungerat och fortsätt med det som funkar när du sätter mål för det nya året.

2. Tänk dig att du är i slutet av 2017. Vad skulle du vilja uppnått i slutet av detta år? Vad skulle vara ett genombrott om du hade genomfört? Hur vill du känna dig?

3. Sätt mål i främst tre olika områden. Vi delar upp våra mål i business, ledarskap och välmående. I området business kan du ha omsättningsmål, vinst, antal nya medlemmar eller det som är viktigt för din avdelning eller ditt företag. I området ledarskap kan du ha nöjda medarbetare och kunder, rätt person på rätt plats och att alla i organisationen jobbar för samma mål med hög energi. Här kan det även vara privat såsom att leda dina barn inom något område. I välmående kan det vara att höja energin genom träningsmål, att regelbundet vara ute i naturen, att ha egentid hemma. Det kan även vara att blocka halvdagar/dagar för att höja blicken och sätta nya strategier i ditt jobb, något som många av våra kunder får som uppgift att göra regelbundet.

ANNONS
ANNONS

4. Sätt ett mål som är stretchande men realistiskt att nå. Sätt sedan ett genombrottsmål, det vill säga ett mål som skulle vara fantastiskt om du nådde men som du i dag inte vet hur du ska uppnå. Sätt också en intention för året. Intention är en riktning och säger mer om energin. Vi har till exempel en intention att skörda detta år. Andra intentioner kan vara att ha flow och framgång.

5. Skriv ner allt i ett dokument som du går igenom regelbundet under året. Sätt också delmål som du kan följa upp till exempel per månad. Det innebär att målen behöver vara mätbara medan intentionen kan vara mer fluffig. Jag har mina långsiktiga mål (livsmål) rullande som bakgrund på min dator. Årsmålen har jag i en powerpoint på datorskrivbordet som jag läser varje morgon. Då har jag kontakt med mina mål hela tiden och chansen att jag uppnår dem blir mycket större.

Något som är viktigt för oss högpresterare är att vara fullt ut i jobbet men också att ha regelbunden återhämtning under hela året, inte bara över jul och sommar.

Min bestämda uppfattning är att fem-sex veckor semester på sommaren är omodernt. Det uppstod under industrialismen då kroppen behövde vila längre efter tungt fysiskt arbete. Nu har många av oss inte så fysiskt krävande jobb vilket innebär att vi behöver vila oss mentalt i stället. Det gör vi bäst om vi vilar oftare än två gånger per år. Om du i stället återhämtar dig regelbundet samt håller hög energi hela tiden genom god sömn, fysiskt träning och bra kost behöver du inte mer än max tio dagar ledigt under dessa semesterperioder. Resten av dina semesterveckor kan du sprida ut under året.

Om du upplever att du behöver mer än tio dagar ledigt på raken kan det ha att göra med att du kanske inte är på rätt plats längre. Ditt arbete skänker dig inte energi och stimulans och då är känslan att ledighet är den enda lösningen. Det är det så klart inte. Lösningen är ett nytt stimulerande jobb som ger energi. Vi anser att du ska längta till jobbet redan på fredag eftermiddag och att måndag är den bästa dagen i veckan.

Då är du på rätt plats!