För dig som arbetar med kommunikation, speciellt via sociala medier så är detta en podd som kommer öppna dina ögon.

Vi har tipsat om detta poddavsnitt tidigare. Trots att podden nu är ett år gammal så är den skrämmande aktuell och visar hur naiva många är kring de digitala jättarnas sätt att hantera din personliga data.

Arbetar du med datadriven marknadsföring, GDPR, IT, sociala medier eller bara hanterar ett facebook konto – då är detta årets viktigaste poddavsnitt!

Det är poddgurun Sam Harris som i sin podd ”Making Sense” träffar  Roger McNamee, en tidig techinvesterare i Silicon Valley som bl.a. var en av Mark Zuckerbergs tidigaste rådgivare.

ANNONS
ANNONS

Roger McNamees berättar hemligheterna om hur sociala medie–jättarna Facebook och Google arbetar med din data.

Som privatperson gör du själv ett aktivt val – men är du ansvarig för ett varumärke och för dina kunders information så finns det stor risk att denna podcast ger dig kalla kårar.

Får många blir det helt nya insikter, bl.a. varför man ibland måste visa för webbplatser att man INTE är en robot och varför man får verifiera det genom att klicka på bilder av trafikljus, bilar eller bussar.  Ett annat exempel är varför Apple inte använder Google Maps.

Skrämmande eller inte – oavsett vad du tycker om den datadrivna utvecklingen inom marknadsföring så är det viktigt att vi alla förstår konsekvenserna.