Drabbade resenärer tvingas vänta på ersättning för inställda resor. Enligt Dina Pengar i Expressen måste exempelvis Ving, landets största charterbolag, ersätta 100 000 resenärer för inställda resor i spåren av coronakrisen.

annons
annons

Till Konsumentverket har det inkommit hela 68 anmälningar från resenärer i april i år som gäller charterbolag som inte betalar, framgår det. Och det kan jämföras med fyra anmälningar till Konsumentverket under april förra året.

Kammarkollegiet konstaterar samtidigt, enligt Dina Pengar, att sex svenska charterbolag gått i konkurs i spåren viruskrisen där utrikesdepartementet, UD, den 14 mars gick ut med en reseavrådan.

En halv miljon inställda resor

Charterbranschens redan svåra sits riskerar att övergå i en ”avgrundsdjup” kris om UD förlänger resestoppet bortom 15 juni, framgår det liksom att över 500 000 charterresor hittills ställts in.

Enligt Dina Pengar ska biljetter till ett värde av två miljarder kronor har eller ska betalas tillbaka enligt lagen.

Det är Kammarkollegiet som ansvarar för tillsynen av resegarantilagen så att charterbolagen följer kravet på att ersätta drabbade resenärer.

”Vi har utbildat flera kolleger så att vi är fler i handläggargruppen, men det är så klart jättesvårt att veta hur allt kommer att bli”, säger Ingela Allenbert, jurist och handläggare på Kammarkollegiet, i artikeln.

ANNONS
ANNONS

Magnus Wikner, vd för Ving, efterlyser åtgärder för den hårt coronautsatta branschen, det vill säga lättnader som exempelvis Ving-konkurrenter som Apollo och Tui fått i Tyskland.

”Vi behöver hjälp och stöd, precis som man insett i andra länder”, säger Wikner, besviken över att det går så långsamt.