Förtroendekrisen för banksektorn är djup, visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, och som refereras av Svenska Dagbladet.

Missnöjet över storbankerna är i dag lika omfattande som i mitten av 1990-talet när Sverige hukade under en fastighetskris.

En av orsakerna är avståndet mellan kund och bank, det gapet har ökat med mobil- och datorteknikens framfart och sänker den personliga servicen servicen, vilket gör bankerna mer sårbara för negativ medial publicitet, skriver Svenska Dagbladet.

”Vi har aldrig stått så nära bankerna funktionsmässigt som i dag. Men samtidigt har vi aldrig stått så långt från banken relationsmässigt. Det gapet driver på förtroendekrisen”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till tidningen.

ANNONS
ANNONS

I kundbetyget rasar alltså både Nordea och Swedbank, som både varit föremål för turbulens med skandaler. Dessa två banker hamnar på jumboplaceringar på listan över kundnöjdhet medan Länsförsäkringar Bank är i topp följt av tvåan Sparbankerna.

SKI:s undersökning baseras på telefonintervjuer med 7.933 personer under augusti och september i år.

LÄS ARTIKELN: ”Kunderna missnöjda – Nordea och Swedbank får bottenbetyg” [SvD Näringsliv] ›