Dagens PS

Storbanker får uselt betyg

Kundernas missnöje över bankerna är utbrett. Ändå är det förvånande få som ger sin bank fingret. (TT)
Kundernas missnöje över bankerna är utbrett. Ändå är det förvånande få som ger sin bank fingret. (TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 03 okt. 2016Publicerad: 03 okt. 2016

Förtroendekrisen för banksektorn är djup, visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, och som refereras av Svenska Dagbladet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Missnöjet över storbankerna är i dag lika omfattande som i mitten av 1990-talet när Sverige hukade under en fastighetskris.

En av orsakerna är avståndet mellan kund och bank, det gapet har ökat med mobil- och datorteknikens framfart och sänker den personliga servicen servicen, vilket gör bankerna mer sårbara för negativ medial publicitet, skriver Svenska Dagbladet.

“Vi har aldrig stått så nära bankerna funktionsmässigt som i dag. Men samtidigt har vi aldrig stått så långt från banken relationsmässigt. Det gapet driver på förtroendekrisen”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till tidningen.

I kundbetyget rasar alltså både Nordea och Swedbank, som både varit föremål för turbulens med skandaler. Dessa två banker hamnar på jumboplaceringar på listan över kundnöjdhet medan Länsförsäkringar Bank är i topp följt av tvåan Sparbankerna.

SKI:s undersökning baseras på telefonintervjuer med 7.933 personer under augusti och september i år.

LÄS ARTIKELN: “Kunderna missnöjda – Nordea och Swedbank får bottenbetyg”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS