Han varnar småsparare från att okritiskt skugga kändisarna.

ANNONS

Aldrig förr har så många folkkära kändisar investerat i i onoterade bolag. Samtidigt går börsen för högtryck med efterföljande kursrusningar.

Det konstaterar Di Digital där Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, beskriver fenomenet som ”lite läskigt” och utvecklar sitt resonemang.

”Det kan vara slugt av kändisarna att berätta om sina investeringar. Deras intåg kan ju vara kursdrivande”, säger Hemberg i artikeln där teknikbolaget Terranet och allergitestbolaget Senzagen nämns som ett par exempel.

Det första bolaget, Terranet, hade premiär på First North i våras och kursen rusade runt 30 procent under de första timmarna.

Det andra bolaget, Senzagen, gjorde börsdebut i slutet av september och aktiekursen stack i väg med hela 116 procent under sin första handelsdag.

ANNONS
ANNONS

En stor investerare i båda dessa bolag är den mycket populära kriminologen Leif GW Persson.

Men han är inte den enda kändisen som på senare tid aviserat sina aktieinvesteringar; prins Daniel (Starbreeze), Zlatan Ibrahimovic (Isbit Games och Challengermode), Camilla Läckberg (Igotcha Studio), MMA-stjärnan Alexander ”The Mauler” Gustafsson och artisten Måns Zelmerlöw är bara några andra kändisar som nämns av Di Digital, som konstaterar att aktier ”har blivit folkliga”; det är inte konstigt att en blomstrande startupsektor lockar kultur- och sporttjärnor”, menar tidningen.

”Att många nu går in i startups kan bero på att det känns hippt och nytt att investera i onoterade bolag. Det är häftigt med risken och chansen att vara med och föra Sverige framåt”, säger Anette Nordvall, som är entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar, till Di Digital.

”Jag skulle hellre investera i Måns Zelmerlöws kommande turné än att ta rygg på hans aktieköp”, kontrar Claes Hemberg, som inte är säker på, säger han, att kändisarna riktigt förstår vad de investerar i.

”De kanske inte är helt pålästa om vad de har satt sin godkännandestämpel på”.

ANNONS
ANNONS

Han utfärdar en varning till människor som tar rygg på kändisarna i dessa börssammanhang och får medhåll i Di Digital av Anette Nordvall, som menar att det finns en risk att kändisskapet kan leda till att bolag överskattas.

Claes Hemberg tillägger att ingen på samma sätt vet när exempelvis Leif GW Persson säljer, vilket kan få kursen att falla dramatiskt.

Det kan enligt honom vara klokt att agera omvänt när en kändis basunerar ut sina aktieköp; att det då faktiskt är läge att ”fingra på säljknappen”, som han uttrycker det.