Möbeljätten Ikea har gått in med 25 miljoner kronor i nätbutiken Matsmarts finansieringsrunda på 100 miljoner kronor.

Det skriver Di Digital.

aktieinvest-sponsorbanner

Matsmart som förbereder en expansion utanför Norden har sedan tidigare hämtat in 75 miljoner kronor i riskkapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax.

”Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris. Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för Ikea-koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.

ANNONS
ANNONS

Matsmart lanserades 2014 och har som affärsidé att sälja mat på nätet som annars skulle ha slängts. Maten säljs till ett billigare pris än i kedjornas butiker.

Med 100 miljoner kronor i kassan siktar Matsmart nu på en utom-nordisk expansion. Den väntas bli av antingen i slutet av detta år eller början av 2019, enligt uppgift.

Matsmart som är på väg att ha en rullande årsomsättning på mellan 250-300 miljoner kronor, hade en omsättning på bara 69 miljoner kronor 2016. Därmed växer alltså bolaget explosionsartat.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire