Dagens PS

Hantverkare på listan över flest klagomål

Hantverkare river ner näst flest klagomål
Hantverkare river ner näst flest klagomål
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 18 jan. 2018Publicerad: 18 jan. 2018

“Det är inte särskilt förvånande”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Konsumentverket fick in nästan 119.000 klagomål 2017.

9,2 procent av klagomålen handlade om köp av begagnade bilar medan 8,4 procent gällde hantverkstjänster, uppger DN.se med hänvisning till ett pressmeddelande från Konsumentverket.

“Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentvägledarnas yrkesförening, i pressmeddelandet.

Kritiken mot hantverkare handlar ofta om missnöje över att arbetet tar så lång tid och priset för jobbet.

“Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet”, säger Niclas Sturesson, enligt DN, som uppger att trea på listan över klagomål rörde köp av möbler, husgeråd och inredning (5,3 procent) följt av köp av datorer, telefoner och spelkonsoler (4,9 procent) och mobiltelefonitjänster (3,4 procent).

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS