”Det är inte särskilt förvånande”.

Konsumentverket fick in nästan 119.000 klagomål 2017.

9,2 procent av klagomålen handlade om köp av begagnade bilar medan 8,4 procent gällde hantverkstjänster, uppger DN.se med hänvisning till ett pressmeddelande från Konsumentverket.

”Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentvägledarnas yrkesförening, i pressmeddelandet.

Kritiken mot hantverkare handlar ofta om missnöje över att arbetet tar så lång tid och priset för jobbet.

ANNONS
ANNONS

”Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet”, säger Niclas Sturesson, enligt DN, som uppger att trea på listan över klagomål rörde köp av möbler, husgeråd och inredning (5,3 procent) följt av köp av datorer, telefoner och spelkonsoler (4,9 procent) och mobiltelefonitjänster (3,4 procent).