Klädjättens vd missar målet på nytt.

H&M redovisar en försäljningsökning på 4 procent för juni-augusti i lokala valutor i det brutna räkenskapsåret 2016/2017 och en ökning på 51,2 miljarder.

Det kan jämföras med samma period i fjol då försäljningen hamnade på 49 miljarder kronor och en uppgång på 9 procent, rapporterar Di, som konstaterar att analytikerna kalkylerat med en försäljning på 51,6 miljarder kronor och en totalökning på 5 procent.

”Försäljningen präglades av att sommarrean var betydligt större än i motsvarande kvartal föregående år – både avseende antal varor och snittrabatter – vilket hade en dämpande effekt på försäljningsökningen”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Under sommaren har H&M-aktiens kurs legat under 200 kronor ett par gånger. Det har inte hjälpt att huvudägaren och styrelseordföranden Stefan Persson tankat på sin portfölj med H&M-aktier stup i kvarten.

Sedan årsskiftet har aktien dykt 18 procent, konstaterar Di och förklarar att det är klädbolagets reor som varit ett stort bekymmer.

För tredje kvartalet har H&M nu justerat ned sina utsikter ”rejält”, framgår det. Tidigare såg prognosen stark ut. Men i stället sätts nu hoppet till en bra höst.

”Sommarens offensiva prisnedsättningar har lett till en förbättrad varulagersituation och goda förutsättningar för de nyinkomna höstvarorna. Detta har bidragit till att försäljningen av höstkollektionerna har fått en bra start”, skriver H&M i pressmeddelandet, enligt Di.